Sådan får du kunderne til at vælge dig

80% af de brugere der bliver aktivt stimuleret til at købe et produkt/ydelse, starter i "det digitale call center", lige meget om de ender med at købe online, ringe efter en sælger eller købe i en butik.

I denne artikel får du svaret på:

👉 Hvorfor det er afgørende du får styr på den digitale købsrejse
👉 ...og hvordan du får det (uden kæmpe budgetter)
👉 Hvad "det digitale callcenter" er, og hvordan du dukker op der
👉 Du vælger selv om du vil se video eller læse

Hvis du trænger til at parkere din indre læsehest, så har jeg to videoer her du kan se her. Den ene er hvis du er på farten, og er på 1 minut, den anden er den del længere - hvis du vil i dybden. 

Jeg tager den på 1 minut
👇

 

Jeg har lidt mere tid, så jeg nupper den på næsten 7 minutter👇 

 

 

Det er faktisk hverken svært eller dyrt, og hvordan du dukker op foran dine konkurrenter og hvad "det digitale call center" er, får du altsammen svar på i denne artikel - og du kan gå i gang bagefter!

Hvis du allerede nu tænker at det kunne være interessant at få indlæg hos jer, hvor jeg målretter hele købsrejsen i forhold til jeres virksomhed og branche, så kan du læse mere om det HER

Ellers kaster vi os over den digitale købsrejse her:

Forestil dig, at du har været bilforhandler i 35 år. Du kan svare på ALLE kundernes spørgsmål, når de kommer ind i butikken:

👉 Skal jeg købe en ny eller brugt bil?
👉 Skal det være diesel eller benzin?
👉 Kan det bedst betale sig for mig at købe eller lease?

Dine kunder har altid været glade for din rådgivning, og du føler en faglig stolthed over, at du aldrig har prakket nogen den forkerte bil på. Tværtimod har du altid hjulpet dine kunder med at løse deres problemer.

Men nu har du selv et stort problem.

Dine kunder er stoppet med at komme i din butik. Faktisk besøger de kun en bilforhandler 1,5 gang før et køb, mod 6 gange for få år siden.

Betyder det, at folk ikke længere er interesseret i at købe dine biler?

Nej. Dine kunder begynder bare deres købsrejse et andet sted, end de gjorde før. De begynder IKKE nede i din butik.

Og det gælder uanset, om du sælger biler, kameraer, kurser eller konsulentydelser.

Ved du ikke, hvor dine kunders købsrejse begynder, begår du en fatal (og dyr) fejl. 

Begå ikke fejlen, der koster virksomheder millioner af kroner

Fejlen er, at virksomheder ikke tilpasser sig den teknologi der er til rådighed, og den adfærd, brugerne har i dag.

Det koster millioner i spildte marketingkroner, når virksomhederne ikke har styr på købsrejsen. Her taler jeg om den købsrejse, folk faktisk gennemgår, og ikke den, I ville ønske, de gennemgik: Fra behovet opstår, til den glade kunde har jeres produkt i hånden.

Købsrejsen er fundamentet for virksomheders forretning. Men de færreste virksomheder forstår (eller er klar over), hvordan købsrejsen ser ud med de digitale vaner, vi har i dag.

Udgangspunktet for succes er, at virksomheder skal gøre det, I altid har gjort. Men I er nødt til at tilpasse jer teknologien og adfærden.

Når kunden førhen besluttede sig for at købe en bil, så gik de ned til et par bilforhandlere og fik råd og vejledning. Det gav dem nok viden til at træffe en købsbeslutning. Det er ikke sådan, vi træffer købsbeslutninger i dag.

Vi går sjældent ned i den fysiske butik først.

Vi går derimod ind i det, jeg kalder vores digitale callcenter. Og hvis ikke du dukker op her, så kan du godt glemme at få besøg i din butik og at få solgt dine produkter. 

Hvad i alverden er det digitale callcenter?

 

Når en person bliver stimuleret til at foretage et køb og aktivt begynder at søge efter en vare, vil 80-90% begynde i det digitale callcenter.

Kundernes spørgsmål og behov har nemlig ikke ændret sig. De spørger bare om det på nettet.

Det digitale callcenter består fx af:

📱Google
📱Youtube
📱Sociale medier (vi spørger om hjælp på eks. LinkedIn eller Facebook)
📱Markedspladser (DBA, Hotels.com, AirBnB, etc.)

I det digitale callcenter stiller vi spørgsmål som:

  • Hvilket køleskab er bedst til en lille lejlighed?
  • Hvilket kamera er bedst til at filme?
  • Hvordan får jeg mest ud af min Facebook-annoncering?
  • Hvordan lapper jeg min cykel?

Dem, der kommer med svarene på spørgsmålene, fanger brugernes opmærksomhed. Løser du kundernes problem, når de leder efter svar, er de langt mere tilbøjelige til at vælge dig frem for andre.

Se hvordan jeg bruger LinkedIn som det digitale callcenter

Så langt er du nok med. Men det næste, vi kommer til, vil måske overraske dig.

Vi giver elendig kundeservice i det digitale callcenter

 

Til trods for denne adfærd, som du sikkert kender fra dig selv, ser de fleste websites sådan her ud:

 

 

En side med billeder, en liste af specifikationer og nogle priser.
Det er der ikke noget galt med, det er der noget alarmerende galt med.Det svarer til, at en potentiel kunde kommer ned i jeres butik, og i døren hænger dette skilt:

Content marketing

 

Det ville I jo aldrig gøre (ellers har I helt andre problemer). Men det er reelt sådan, langt de fleste virksomheder møder deres kunder i de første skridt på købsrejsen. Og så slutter rejsen der.

Resultatet? Du dukker ikke op i det digitale callcenter. Brugernes rejse finder vej uden om din butik. Konkurrenterne løber med kunderne.

Men hvad gør du så ved det? 

Sådan dukker du op i det digitale callcenter

 

Det, du grundlæggende skal gøre, er at digitalisere din sælger.

Lad mig forklare med indledningens bilforhandler-eksempel. I stedet for at vente på, at kunden kommer til sælgeren (det ved du nu, at det gør han ikke), så stil sælgerens viden til rådighed der, hvor kunden er: i det digitale callcenter.

Lav indhold, hvor I besvarer kundernes spørgsmål, sådan så I dukker op i kundens søgeresultater.

I denne video kan du se, hvordan FDM banker alle bilimportører i DK, og nupper alt hvad der hedder "toppen af Google" fordi de rent faktisk ser på hvad brugernes adfærd er, alt imens alle bilimportører stadigvæk hænger fast i TV reklamer og "åbent hus":

Brugerne er bedøvende ligeglade med om I er på Facebook, Instagram, har lavet en smart app, udsender nyhedsbreve - hvis I ikke hjælper dem, når de er blevet stimuleret til at købe et af jeres produkter/ydelser, så vil alt andet være mere eller mindre spild af penge!

Test din egen placering i det digitale callcenter:

  • Gå ind på Google eller Youtube.
  • Søg på fem spørgsmål, som en kunde typisk vil stille jer.

Hvordan ser søgeresultaterne ud?

Resultaterne fortæller dig noget om, hvordan jeres position i den digitale købsrejse ser ud i dag. Dit valg er, om du vil forstå denne rejse og blive en del af den. Eller om du vil gøre, som du altid har gjort, blive stående bag disken med din stor viden i en tom forretning og lade konkurrenterne stikke af med kunderne.

Skal du have styr på den digitale købsrejse?

 

Der kan være flere måder du kan komme videre med den digitale købsrejse:

👉 Book en workshop, hands on - det sker HER

👉 Få det hele bragt ud til din virksomhed - det sker HER

👉 Dyk ned i mere inspiration på min blog - ja, jeg vil mere

👉 Læs min artikel i Berlingske Business om købsrejsen, det er HER

🏃🏻 Det er min PASSION at hjælpe dig - læs min historie her

Aha, fedt, inspirerende, dét kan jeg bruge 🤘. Tilmeld dig mit nyhedsbrev - du får dem kun, hvis jeg mener det får dig til at sige et af disse ord. Fedt - det vil jeg godt. Du kan også få din daglige digitale dosis ved at følge mig på LinkedIn 👇


Tusind tak fordi du læste med, og hvis du synes det er relevant til at dele med dit netværk, så vil jeg sætte stor pris på det.

 

Det jeg også laver ...
Aha, fedt, inspirerende, dét kan jeg bruge!
Du får kun et nyhedsbrev, hvis jeg mener det får dig til at sige et
af ovenstående ord