Forside Det jeg laver Blog Foredrag Cases Digitalt servicetjek Testimonials Nyhedsbrev Podcast Om mig

2024 Copyright © Plead
18. oktober 2018

Din historie slår salgstalen

Fremtidens distributør af serier, dokumentarer og film bliver måske dig?

Hvorfor og ikke mindst: hvordan, vil jeg forsøge at give dig svaret på i denne artikel, så jeg håber kaffen er varm, og du klar til at læse og se hvordan store og små virksomheder producere klasseindhold!

Du kan vælge at læse artiklen og/eller se denne video fra mit foredrag om det at fortælle gode historier:

 

 

Du kan også få foredraget ud i din netværksgruppe eller virksomhed KLIK HER


Canon er en af dem der har taget førertrøjen på, og deres egen produceret serie, Tales By Light, bliver vist på Netflix (ja, du læste rigtigt), men det at producerer kvalitetsindhold er ikke kun forbeholdt store virksomheder - teknologien gør det muligt for ALLE at være med...også dig!


Den gode historie har altid solgt masser af produkter.

  • Du ved nu at Canon gør det
  • FCK gør det også
  • Rasmus Brohave gør det for nogen andre
  • Redbull har gjort det i lang tid
  • Novo har lige kastet sig ud i det
  • Marriot har satset stort på det
  • Snerydderen er med på bølgen
  • .....og mange flere er på vej.


De har løftet kvaliteten af deres indhold, og har produceret serier, dokumentarer og film.


Den næste bliver måske dig!


I 2017 blev der brugt 13 mia. på markedsføring i DK, og mere end 7 mia. blev brugt på digitale medier, mest i formater som dine potentielle kunder hader. Vi bliver mødt af annoncer der flyver ind alle steder på skærmen, vi bliver forfulgt af et par sko vi så på Zalando eller vi skal uendelig mange reklamer igennem, før vi kan se den video vi klikkede på.

Det betyder ikke at vi hader markedsføring - vi hader bare irriterende markedsføring.

Flere virksomheder har fanget den, og det betyder at de flytter store budgetter fra klassisk markedsføring til content marketing - altså content marketing på øverste hylde.

Det er ikke "breaking news" at den gode historie altid har solgt masser af produkter, og her får du et par cases som du nok kan nikke genkendende til:

Find Nemo


Content marekting find nemo


Da Find Nemo ramte biograferne i 2003, var det ikke bare en blockbuster der endte med at sælge billetter for kr. 5,6 milliarder, der blev også langet merchandise over disken for milliarder og salget af klovnfisk steg med 40%. Det var markedsføringen der trak folk i biografen, men historien der solgte merchandise og klovnfisk.

iPhone, Mac og iPad - Apple


content marketing apple

 

Du ejer måske en af ovenstående devices, og du gør det ikke fordi produkterne er de bedste på markedet, men fordi du er en del af Steve Jobs historien: du har set filmen, læst biografien, delt hans citater og set hans ikoniske præsentationer når han siger: one more thing...



Danmarkshistorien og Arvingerne


Vi har det også i vores egen andedam, for da DR lancerede "Danmarkshistorien", steg antallet af besøgende på danske museer med 25%, og "Arvingerne" fik danskerne til at tvivle på om de havde styr på deres testamente og om det kunne skabe splid i familien, så en masse advokater fik travlt på baggrund af den serie.



Product placement

De store virksomheder har i mange år vidst, at den gode historie sælger produkter, og har "tappet" sig ind i dem, ved at lave klassisk product placement, som Coca Cola, her i serien "Breaking Bad"

Content marketing


Så er der dem hvor det er mere integreret i filmen, som den ikoniske scene i Back to the Future, hvor Michael J. Fox tager hans Nike Mags sko på, med lys og "selvsnøring"

Content marketing


Det havde kæmpe indflydelse på Nike´s brand og salg, og senere producerede de rent faktisk de sko, og jeg synes lige du skal se denne reklame fra Nike:

 

 


Virksomheder producere nu selv serier, dokumentar og film

Når man har kombinationen med at brugerne står af på klassisk markedsføring, brugerne ser langt mere digitalt indhold, og vi ved at den gode historier altid vil sælge produkter, er det en naturlig udvikling at virksomheder nu begynder at lave deres egne historier og bliver producenter af serier, dokumentar og film.

..og det er ikke kun forbeholdt de store, teknologien har åbnet op for, at selv mindre virksomheder kan fortælle historier som de aldrig har kunne før.

Lad os se på en masse gode cases:


Canon / Netflix - Tales By Light


Canon har produceret en fantastisk serie, Tales By Light, hvor man følger nogen af de mest berømte fotografer, der filmer spændende destinationer over hele jorden, og selvom de alle bruger Canon kameraer, så nævnes Canon på intet tidspunkt i denne serie - så Canon laver product placement i deres egen serie!


Netflix er jo kendt for ikke at holde sig tilbage, når det handler om at teste nye ting, og derfor er det nu muligt for de 130 millioner der har Netflix, at se denne serie fra Canon.

Netflix viser altså indhold produceret af en virksomhed!

Netflix skal jo tilfredsstille de hårde krav som deres kunder har i forhold til hele tiden at forlange nyt indhold, og ved at åbne op for den type af branded content, betyder det, at de i stedet for at bruge millioner på produktion eller indkøb af indhold - får de nu penge for det!


Netflix begynder nu at æde sig ind på virksomhedernes marketingsbudgetter, så de nupper nu ikke kun seere fra de etableret TV stationer med deres kerneprodukt, de tager også deres omsætning på TV reklamer!


Hvad siger seerne så?


På IMDb som er et af verdens største filmsites, har brugerene ratet serien fra Canon til 8,3 ud af 10, så det fortæller jo sin egen historie - også bare det, at Canon er på IMDd.


Min personlige holdning er, at brugerne/seerne egentlig bare godt vil have kvalitetsindhold, og hvis det som i "Tales By Light" ikke er pakket ind i en masse reklame, så er de klar!.

Så der er reelt set tre vindere her: Netflix, Canon og brugerne!

Du kan se traileren for Tales By Light her:

 


Canon er langt fra de eneste der har bevæget sig ned af den sti, så her får du lige et par andre eks:


Hands on er et projekt stiftet af bl.a: DI, Dansk Metal og 3F, og skal øge interessen for erhvervsuddannelser i industrien. De hyrede Youtuberen Rasmus Brohave, der har mere end 170.000 følgere, de fleste i alderen 13-19 år, til at lave en serie, hvor han skal ud og prøve at være politibetjent, maskinsnedker, etc. Med et snit på 400.000 visninger, er det seertal mange TV stationer vil blive misundelig på. Altså en "Hvad kan jeg blive" i en digital version, fortalt som en historie! Her kan du se et afsnit, du kan se alle HER

 


Gwyneth Paltrows virksomhed The Goop Lab, har produceret denne serie i samarbejde med Netflix

 

Jyske Bank var nogen af de første til at tage skridtet, og allokere penge fra traditionel markedsføring til produktionen af Jyske Bank TV, som jeg synes er af ret høj klasse, og tænker en del af deres indhold også er sponsoreret (det virker sådan).

 


Jeg er stor fan af FCK - og den måde de arbejder med content på flere platforme, men især deres FCK TV synes jeg er genialt. I dag er fodbold ikke noget der bare spilles hver søndag, som fan vil du med ned i omklædningsrummet, hjem til spillerne, ud på træningsbanen og som her, hvor man følger med bag kulisserne, da Vicktor Fischer startede i FCK:

 


Marriot er også gået all in, og har produceret tre film med titlen: Two Bellmen. Den seneste film har indtil videre fået næsten 10 mill. visninger på Youtube, den kan du se HER, eller du kan se traileren fra første film her:

 


Da jeg var i USA, så jeg at Starbucks havde lavet en dokumentarserie "Upstanders", hvor de tager rundt i USA og møder personer der gør noget ekstra ordinært for deres medmennesker. I denne film fortæller jeg om konceptet og det Starbucks gør:

 


Her kan du se et af deres afsnit:

 

 

Lasertryk/Linse Kessler

Linse Kessler arbejdede jeg sammen med i 3 år, hvor jeg skulle styrke hendes brand og kommercielle forretning, og her udviklede vi bl.a "Linses Talkshow" der solgte mere end 30.000 billetter, og i den forbindelse skulle vi bruge en masse merchandise.


Vi lavede en aftale med Lasertryk, og i stedet for de klassiske "se hvor gode Lasertryk er" opslag på sociale medier, valgte vi at lave en dokumentarfilm, hvor Linse skulle på arbejde en dag hos Lasertryk, og selv lave hendes merchandise.


Jeg fik ideen til dette samarbejde, udviklede historien, tilrettelagde den, jeg filmede og klippede også dokumentaren - og selvom jeg efterhånden har lavet en del af det, så er det strategiske mine spidskompetencer, men det viser bare at alle kan være med, hvis man har en god historie, en iPhone og god lyd (det kæmpede vi lidt med her).


Fans elskede at få historien og komme med Linse på arbejde, Lasertryk fik vist deres virksomhed på en helt anden måde og vi var glade for den aftale. What´s not to like!


Den er lidt lang, men du kan se lidt af den her:

 


Vi har også produceret serien "Costa del Linse", hvor man følger Linses eventyr i Spanien, da hun åbnede et "Bed & Breakfast", og målet var at producere en serie der vil kunne måle sig med "Familien fra Bryggen", og den skulle være uden reklamer og i stedet ville vi vise den online, hvor brugerne kunne betale kr. 149,- for at få 10 afsnit + backstage og lidt andre ting.


Jeg vil i et seperat blogindlæg fortælle langt mere om tankerne bag, hvordan det gik, etc., men vi havde et mix af at vi selv filmede en masse og havde også en fotograf til de store scener, en tilrettelægger der hjalp med historien og så en klipper der fik det hele til at se godt ud. Jeg ved ikke hvad et afsnit af "Familien fra Bryggen" koster at producere, men jeg ved at vi producerede denne serie til at beløb, hvor rigtig mange virksomheder snildt kan være med.


Mere om det senere, men du skal da lige se en trailer fra et afsnit

 

 

USA dokumentar

I 2016 drog jeg en tur til USA, og jeg satte mig for at lave min egen lille minidokumentar - både for at møde en masse spændende amerikanerne, men jeg ville også vise hvor langt man kan komme med en god historie og sin smartphone.


Inden jeg tog afsted, stillede jeg venner og connections på sociale meder flg. spørgsmål:

Hvis du skulle stille en amerikaner et spørgsmål, hvad ville det så være?

Vi bad dem filme sig selv når de stillede spørgsmålet. Vi pakkede kufferten, tog til Dallas og så kørte vi hele vejen til Miami, og på vejen tog vi fat i en masse amerikanere og de fik så spørgsmålene fra danskerne til amerikanerne.


Det blev til 13 små film, her kan du se en af dem, hvor vi mødte John fra New Orleans:

 

 

Snevagten

Christoffer Gade er direktør hos Snevagten, og jeg har fulgt ham på LinkeIn i et stykke tid, og jeg må virkelig tage hatten af for den måde han arbejder med content. Christoffer har produceret en serie på mere end 100 afsnit, hvor man følger hans hverdag, og man kommer virkelig tæt på alt omkring hans arbejde. Nu ved jeg ikke hvad det har givet Snevagten, men jeg er ret sikker på det har givet dem gode opgaver - eller kommer til det.


Du kan se et af hans afsnit her:

 

 

Dyreværnet

Jeg har i mange år været bestyrelsesformand for Dyreværnet, og vi var så heldige (gode) at TV3 viste en serie hvor de fulgte Dyreværnets arbejde, og på mange måder blev det et vendepunkt for os, da vi gik fra at have 3-4.000 fans på Facebook, til at have mere end 200.000, og donationerne gik samme vej. Det er et fantastisk eks. på, at den gode historie sælger, og da TV3 stoppede med serien, gav det selvfølgelig god mening at ride videre på den bølge, og vi besluttede at vi selv ville producere en serie, der mindede om den der blev vist på TV3, men nu kunne vi 100% selv styre indholdet.


Vi startede stort ud, og lavede afsnit der var på mere end 25 min., men fandt hurtigt ud af, at de resurser havde vi ikke, men det ændrede ikke ved ambitionen og målet om at det skulle være de gode historier som var vejen til at styrke vores brand og donationer, og derfor laver vi i dag en masse små film om livet på Dyreværnet, og da vores udrykningsleder, Nina, skulle til Grønland, havde vi også kameraet med. Her kan du se afsnit 2:

 

 

Clausen TV

Kristoffer Clausen er en jagtekspert fra Norge, som har skrevet mange bøger om jagt, og nu har han også lavet en kanal med masser af jagtvideoer, og det koster ca. kr. 400 om året for at få adgang til hans film. Han skulle have mere end 3.000 abonnementer, og på den måde har han formentlig en god forretning, der nok også er krydret med product placement.


Du kan se en trailer her:

 

 

Kan en butik i Køge nuppe den idé?

I Køge hvor jeg bor, har vi en stor jagt/fiskeri/outdoor butik, som er ejet af Michael og Jesper, der begge er passioneret indenfor deres felt og ved rigtig meget, og derfor vil de have det bedste udgangspunkt for at lave en "Clausen TV" i Danmark - altså lave deres egen jagtkanal/serie, og det ville også kunne gøres til et fornuftigt budget.


Lad os sige at de valgte at tage bare kr. 300 om året for adgang, så ville det måske være et helt nyt forretningsben, men ambitionen kunne også være at det bare skulle dække omkostninger til produktionen, for så vil selve serien formentlig skubbe en masse produkter over disken, da alt hvad de har på og bruger i serien, selvfølgelig kan købes hos dem.


De kunne også bare vælge at lave det gratis, og dermed komme ud til langt flere, men på alle mulige måder, vil det være en oplagt mulighed for Jagt og Fritid i Køge.


Jagt og Fritid kunne så vælge at opsøge en samarbejdspartner der kunne interesseret i deres indhold (ligesom Canon opsøgte Netflix), og dermed også tænke i en målrettet distribution.

Alle kan være med....!

Den udvikling betyder at det fremover ikke er urealistisk at:

  • Spar Nord laver "Luksusfælden"
  • Alzheimerforeningen laver deres egen "Rita og Aages sidste dans"
  • Bilka laver "Master Chef"
  • Spies laver "Størst"
  • ...og du laver ___________


Nu har jeg i ovenstående kun haft fokus på film delen, men det gælder også produktioner som podcast, magasiner, tegnefilm, etc.

Hvordan kommer du så i gang?

De fleste virksomheder har på en eller anden måde en god historie at fortælle, og der kan være mange indgangsvinkler til at producere serier, dokumentarer eller film.


Det kan være at jeres virksomhed har en god historie i forhold til hvordan I startede, måske du har set animationsfilmen der fortæller historien om LEGO (mere end 20 mill. visninger), jeg er stødt på masser af virksomheder der har en mindst ligeså god historie som kunne bære en minidokumentar - der langt behøves at være på det niveau som LEGO har lavet.


Se LEGO historien her:

 


BBC lavede serien "Inside The Factory", hvor man fulgte forskellige produkter blive fremstillet, og det ved vi er super spændende indhold, som mange virksomheder kunne producere selv, og erstatte det med den klassiske kedelige virksomhedsfilm. Her har jeg lige vedhæftet filmen hvor BBC besøger Kellogs, og viser hvordan de bliver fremstillet fra start til slut. Den er så rimelig lang, men en virksomhed kunne jo godt producere måske en time, og så bide den over i 6 afsnit.

 

 

Boligprogrammer er populære, så hvis man er mægler, kan der være flere interessante indgangsvinkler til at lave en mini serie, hvor man følger dem.


Der er masser af muligheder, og selvom du nu har en smartphone og nemt kan komme i gang, så er det vigtigt at få hele strategien på plads:

  • Hvilken historie vil I godt fortælle
  • Hvad skal seerne få ud af det
  • Hvordan følger I op taktisk, så det også giver kunder i butikken
  • Kan I finde samarbejdspartnere der måske kunne distribuere indholdet
  • Hvordan får vi det rette udstyr (eks: lyd)


Det vil give mening at investere i hjælp til at få grund fundamentet på plads, og herfra kan I så vælge om I vil filme og klippe selv, eller også få hjælp på den front. I behøves ikke at få fat i et stort produktionsselskab der skal have kassen for disse ting, der er så mange kompetente selvstændige derude, som er til at betale. Hos Dyreværnet producere vi alt selv.


Puhhh - så nåede du helt herned 😀.


Jeg håber du fik lidt god inspiration og viden omkring udviklingen indenfor produktion af indhold, og ikke mindst: lyst til at kaste dig ud i det. Du skal IKKE være bange for at gå i krig med det, alle har respekt for at man kaster sig ud i det, og forsøger at levere noget godt indhold, men brug resurser på at få et godt fundament på plads, så vil jeg garantere at det aldrig vil gå galt.

"Ideas come from everything" Alfred Hitchcock

Skal jeg tage det hele med ud til jer?

Jeg har brugt de sidste 3 år på at følge udviklingen indenfor TV branchen, produktion, streaming og selvfølgelig virksomheders produktion af serier, dokumentar og film, så hvis du er blevet lidt tændt på at komme i gang, så er du velkommen til at booke et indlæg, hvor jeg kommer ud i jeres virksomhed og fortæller mere om hele den udvikling (og den digitale udvikling generelt) - og så vil jeg målrette hele mit indlæg 100% til jeres virksomhed/branche, og så er I klædt på til at tage det næste skridt i forhold til produktion af indhold.


 

digital kunderejse


Hvis du kunne lide artiklen og har mod på meget mere digital inspiration med fokus på digitale kunderejser, digitalisering og ikke mindst: det mobile medie


...så er du velkommen til at følge med her:


👉 Linkedin - her er jeg mest aktiv, med opslag 3-4 gange om ugen

📱 Podcast - jeg har to podcast, en om digitale kunderejser og en om mobilen

✍️ Blog - på min blog er der masser af digital inspiration og mange cases

Derudover har jeg mit nyhedsbrev, så hvis du vil have masser af konkrete cases og digital inspiration direkte i din inbox, så kan du få det her ⭐️
 

 

Hvis du tænker I godt kunne bruge et digitalt indspark i jeres netværksgruppe, konference, ledergruppe, bestyrelse eller målrettet i jeres virksomhed, så kan du læse mere om mine foredrag her.

 

[email protected]

Mobil: tel:+4523246628

 

Tak for din tid, jeg ved den er værdifuld 🙏

Hilsen Peter Schjødt, digital atlet 

3 udvalgte artikler fra min blog
Målet er, at skabe et arkiv af operationelle artikler der skal styrke din bundlinjen 💰

Buzzword
Det digitale buzzword bingo kan blive dyrt for dig
Bliver du også nemt begejstret når du lander i et digitalt bingo spil?
Mobil
En lille detalje der skal pushe til brugernes adfærd på mobilen 📱
Konverteringer på mobilen er blevet halveret, her et lille tip til den del!
Foredrag
Sådan ser en genial og gennemført digital kunderejse ud 🔥
Lige meget hvilken branche du er i, så er der guldkorn at hente i denne case!
Jeg er din atlet i den digitale verden
Følg mig på LinkedIn, book et foredrag, bliv inspireret på min blog eller tilmeld dig mit nyhedsbrev 👇

Linkedin
LinkedIn - mit favorit medie og her jeg er mest aktiv
Jeg laver ca. 2-4 ugentlig post på Linkedin, kun med inspiration der skal styrke din digitale bundlinje
Foredrag
Foredrag i jeres virksomhed, netværksgruppe eller event
Jeg har afholdt mere end 300 foredrag om digitalisering og den digitale købsrejse - og elsker at inspirere!
blog
Den digitale rodekasse - min blog og podcast
Det er min legeplads, jeg brænder for at formidle digital viden, der skal inspirere og motivere til digital succes!
Aha, fedt, inspirerende, dét kan jeg bruge!
Du får kun et nyhedsbrev, hvis jeg mener det får dig til at sige et af ovenstående ord. Peter Schjødt, digital atlet