De fleste tror at digitalisering er et stort og dyrt strategiarbejde, men i denne artikel vil jeg modbevise det, og give dig opskriften på succes med digitalisering, lige meget hvilken type eller størrelse af virksomhed du er i (eller har).
Inden jeg kaster mig over det, så kan du lige se et klip fra et af mine foredrag, hvor jeg taler om digitalisering og har et par helt konkrete cases.
Så vi taler om at du skal tænke i digitalisering af produkter/ydelser, men også digitalisering af salg. I denne case med WAVES handler det om digitalisering af et produkt, jeg slutter af med en video om salget.
WAVES Shopping - digitalisering af feriebilletten.
I denne video viser jeg hele casen, hvis du hellere vil læse om den, så scroll ned under videoen.
Det er en ret simpel case:
WAVES (og alle andre storcentre) har altid haft en feriebillet, og ofte flere gange om året. Konceptet har altid været at man gik ned i centrets information og købte denne fysiske billet, og så gik man rundt i forskellige butikker og afleverede værdikuponer og fik sin gave.
Opgaven var ikke at ændre konceptet, men at se på om vi kunne digitalisere den billet, og dermed opnå flg. fordele:
👉 Det skulle være nemmere for kunderne
👉 Det skulle være nemmere for butikkerne
👉 Det skulle gerne øge salget af feriebilletter
Kunderne havde to muligheder:
🙋♂️ De kunne stadigvæk vælge den fysiske billet, men skulle købe den online
🙋♀️ De kunne købe online, og få den på deres mobiltelefon
Vi udviklede et website, her gik brugerne ind og valgte om de ville have en fysisk billet eller en digital billet. Hvis de ville have den fysisk, betalte de online, og fik en mobil værdikupon, som de gik ned og viste hos Jensens Bøfhus, og så fik de den fysiske billet.
Hvis de valgte den digitale feriebillet, så betalte de på samme måde, og efterfølgende kunne de så logge ind på sitet via deres mobiltelefon, og her havde de så alle værdikuponer liggende. Når de gik rundt i butikkerne viste de værdikuponen til den enkelte butik, som "knækkede" den, ved at trykke på billetten og indtaste en kode.
Så helt den samme løsning, bare i en digitaliseret form 📲
Der var så forskellige features når man købte den digitale feriebillet, hvis man havde flere børn, så kunne man købe til dem alle, og navngive hver billet, så loggede børnene bare ind på deres mobil, og valgte deres egen billet.
Du kan se løsningen her
Hvordan kan du digitalisere dine produkter / ydelser?
Det helt simple svar er som sagt at du skal gøre det du altid har gjort, men udnytte teknologien til at gøre det nemmere at være og blive kunde i din butik.
Et par eks:
📲 Webinarer - er som fysiske møder, bare digitaliseret
📲 Webshops - er som en fysisk butik, bare digitaliseret
📲 Netflix - er som Blockbuster, bare digitaliseret
📲 Mobile Pay - er som kontanter, bare digitaliseret
📲 Dinero - er som en bogholder, bare digitaliseret
📲 Bolius - hjælper brugerne digitalt med hus/have som ekspedienter gør i Silvan
Jeg har lavet en længere artikel, hvor der også er en video på 12 min., og her dykker jeg mere ned i det at arbejde med digitalisering af produkter og ydelser, og den kan du læse HER.
Digitalisering af dit salg
Det er ikke alle virksomheder der kan digitalisere deres produkter/ydelser (eks. en låsesmed), men alle kan og skal digitalisere deres salg!
I dag starter op mod 95% af dine potentielle kunder på digitale medier, når de er blevet stimuleret til at købe dit produkt, og selvom vi starter digitalt, så har vi helt samme behov som til et møde eller i en butik
...og som vi havde lang tid før digitale medier:
👉 Vi har brug for hjælp til at finde det rette produkt
👉 Vi har brug for faglighed
👉 Vi køber ind på tillid
Men langt de fleste websites viser bare produkter, priser, specifikationer og så kan man klare sig selv...noget man aldrig ville gøre fysisk, men det man gør der hvor 95% starter!.
Det var lidt omkring digitalisering af produkter/ydelser og dit salg, noget af det som jeg mener er vigtigst når man skal have styr på hele den digitale købsrejse, og for langt de fleste vil det ikke kræve kæmpe budgetter eller en masse resurser, men det handler om at gøre det nu - og gøre det korrekt.
Ellers kan du være sikker på andre kommer og gør det....(som Netflix)
Hvis du kunne lide artiklen og har mod på meget mere digital inspiration med fokus på digitale kunderejser, digitalisering og ikke mindst: det mobile medie
...så er du velkommen til at følge med her:
👉 Linkedin - her er jeg mest aktiv, med opslag 3-4 gange om ugen
📱 Podcast - jeg har to podcast, en om digitale kunderejser og en om mobilen
✍️ Blog - på min blog er der masser af digital inspiration og mange cases
Derudover har jeg mit nyhedsbrev, så hvis du vil have masser af konkrete cases og digital inspiration direkte i din inbox, så kan du få det her ⭐️
Hvis du tænker I godt kunne bruge et digitalt indspark i jeres netværksgruppe, konference, ledergruppe, bestyrelse eller målrettet i jeres virksomhed, så kan du læse mere om mine foredrag her.
Mobil: tel:+4523246628
Tak for din tid, jeg ved den er værdifuld 🙏
Hilsen Peter Schjødt, digital atlet