QR koderne blev mobbet ud og fik mange grin med på vejen, men jeg mener at mediet kunne (og kan) noget, men som det ofte er med digitale medier, så handler det ikke så meget om mediet, men om den måde det bliver brugt på.
Jeg har lavet mere end 150 kampagner hvor vi brugte QR koder, og langt de fleste med stor succes.
I denne artikel får du historien om QR koderne, et par af mine cases, hvorfor de blev mobbet ud og hvad de har af potentiale.
Man kan sige meget om min branche, men er der noget vi er gode til, så er det at hype et bestemt medie i en periode, for så at gå videre til næste hype.
Et par eks:
👉 ...nu skal du disrupte dig selv
👉 82% af al trafik på nettet bliver video, så du SKAL have video
👉 Det skal du bare bruge en app til
👉 Bølgen
👉 Skriv JA TAK i kommentarfeltet
👉 Bare lav en e-bog
👉 Content is king
👉 Start with a WHY
...og seneste skud på stammen: du skal da lave en podcast 📱
Tilbage i 2011 var jeg selv en af dem der trådte op på kassen og fortalte om alle herlighederne ved at bruge QR koder, og jeg endte også med at lave mere end 150 kampagner der involverede brugen af QR koder - og langt de fleste med succes.
Jeg beskriver et par af de cases i denne artikel - det kommer jeg tilbage til.
Jeg synes stadigvæk at QR kan en masse ting, men de blev mere eller mindre mobbet ud af markedet - ikke fordi potentialet ikke var der, men fordi langt de fleste lavede den ene fejl 40 efter den anden.
Hvad er de der QR koder så?
Du kender dem formentlig, men her lige en opsummering:
Der er tale om den lille kode, som reelt set kan placere alle steder, men typisk så bliver det brugt offline, så man kan scanne QR koden og komme ind på et website
Det kan være:
📱 I et magasin, hvor man kan scanne koden ved en artikel og se video eller læse mere
📱 Det kan være på et produkt, hvor der kan være en manual, opskrifter, video, etc.
📱Det kan være på en flyer, hvor man kan læse mere, tilmelde sig nyhedsbrev, konkurrence, etc.
Så reelt set har den kun én funktion:
Den kan tage mig fra en offline eksponering til et digitalt medie - og den kan gøre det hurtigt!
Mere er der egentlig ikke i det!
Vi lever jo i en tid hvor alt skal være så nemt som muligt, og det er præcis det som QR koder kan.
Lad os se på årsagen til at jeg tog dette emne op igen:
Jeg var i Netto, og på den pose jeg købte, reklamerede de for deres nye app, hvor man selv kan scanne produkter og betale, og dermed slippe for køen i kassen.
Du kan se posen her 👇
Jeg ville godt have den app, så jeg har to valg:
🎯 Jeg kan åbne mobilen, finde app store, søge efter Netto app
🎯 Eller scanne koden
Da jeg startede med QR koder i 2011 skulle brugerne hente en app der kunne scanne disse QR koder, og det var klart en friktion i forhold til at få succes med brugen af koderne.
I dag er det en helt anden sag, for hvis man eks. har en iPhone, som ca. 50% af danskerne har, så er scanneren indbygget i dit kamera, så det jeg skal gøre nu er:
📱 Swipe til venstre på min låste mobil
📱 Så kommer kameraet og jeg holder det over QR koden
📱 Der kommer link til app´en.
Se hvor hurtigt det gik i denne video:
For mig, var det hurtigere end at åbne min mobil, åbne app store og finde Nettos app.
Argumentet mod at bruge QR koder kan så være: jamen hvor mange kender det egentligt og kan bruge det?
Det aner jeg ikke, men er det bare 20%, så gør man det nemmere for de 20%, og det koster nul kroner at lave en QR kode, og derfor kan det give mening at tænke ind i offline kommunikation. Den kan også bruges online
Hvorfor fik QR koder så aldrig rigtig succes?
Der er flere årsager til det, og der var selvfølgelig den friktion at man skulle downloade en app, men på et tidspunkt var det faktisk mere end 40% der havde den på sin smartphone og kendskabsgraden var på over 80% blandt dem der havde en smartphone.
Men - den største fejl var den måde som virksomheder og bureauer brugte QR koder på!
Som det er jo med et hype, så skulle alle teste QR af, og det blev klasket på stort set alt - uden nogen tanker om hvad der skulle til for at det kunne virke.
Lad os tage et par eks:
📱 Her er en QR placeret på en bus, hvilket jeg så en del af. Måske ikke lige den bedste placering, medmindre man vil jagte bussen for at scanne koden
Jeg så også at mange bare satte QR koden på et sted, uden nogen call to action - altså et HVORFOR...hvorfor skal jeg scanne koden:
👉 Scan og se video, scan og køb, scan og tilmeld, etc.
Hvis du arbejder med digitale medier, så ved du godt hvor vigtigt det er med den rette CTA.
I den tid havde alle ikke et site der var optimeret til mobilen, så i mange tilfælde kom man ind på et site, hvor du skulle zoome dig rundt - det gider vi ikke (heller ikke i dag)
I starten var der også brug for et HOW - altså : hvordan scanner man? Her kunne man blot skrive: hent app´en xxx og scan koden.
Så det er ligesom hvis du skal lave en podcast, en video, et opslag på sociale medier, et nyhedsbrev, et website....det kræver du kender til mediet og bruger det korrekt.
Nu kan du tage en e-bog...
De vælter frem med e-bøger alle steder, og det minder egentlig meget om det som skete med QR koder: monkey does what monkey sees!
De bliver alle sammen lavet som en PDF og markedsføres primært via sociale medier.
I dag er vi langt mere på mobilen, især på sociale medier, og her er PDF bare et virkelig tarveligt medie, for hvem gider zoome sig igennem en PDF 🤷♂️.
Derudover er der intet digitalt over det medie, ingen video, ingen CTA, få taktiske muligheder, etc.
Tanken bag en e-bog er god nok, men det giver ikke mening at lave den som PDF i dag.
Vil du læse min artikel om det at bruge PDF som e-bog og hvilke alternativer der er, så kan du læse den her
Cases
Jeg har som sagt lavet mere end 150 kampagner hvor vi brugte QR koder, og langt de fleste var med et taktisk mindset, hvor det handlede om udnytte vi havde en masse mennesker offline, som vi skulle forsøge at "sætte en krog i".
Du får et par stykker her:
LEGO World messen
Jeg har arbejdet med LEGO på flere forskellige projekter, men i forbindelse med deres LEGO Worldmesse i Bella Centret, vidste vi at der ville komme mellem 13-15.000 gæster, og de betaler for at komme ind og se LEGO, så der var ikke noget bedre sted at hverve permissions til nyhedsbrev.
Vi havde udviklet et større system der havde en masse features, og til denne messe brugte vi den funktion der hed: "Instant win". Vi lavede et mobilt kampagne site, hvor gæsterne kunne scanne en QR kode, så kom de ind på et site, hvor de kunne tilmelde sig nyhedsbrev og med det samme se om de vandt en præmie!
Det gav mere end 6.000 permissions, så det var en stor succes.
Bravo Tours
Meget det samme som LEGO, her skulle Bravo Tours på rejsemesse og vi ville godt have krog i gæsterne. Vi fik lavet en sjov tegnefilm om deres produkter som brugerne kunne se, og så tilmelde sig nyhedsbrev og vinde et gavekort.
Køge Festuge
Her lavede vi et kampagnesite hvor man kunne se musikprogrammet, og derudover så lavede vi mobile værdikuponer til udvalgte butikker:
Bauhaus
Der kommer jo tusindvis af kunder i Bauhaus hver dag, og ligesom LEGO, er det jo de bedste permissions at få fat i, så vi lavede en kampagne, hvor man kunne scanne og se med det samme om man vandt et gavekort på kr. 1.000.
Vi havde det på plakater, bonner, etc.
Ja, vi kunne sagtens have lavet de samme kampagner, og så bare kun skrive en URL, men QR koden var bare en hurtigere vej til sitet, og så signalerede koden også at der her "skete" noget.
Vi havde stor succes med mange af de kampagner, og vi kunne tracke at langt de fleste faktisk scannede QR koderne, men vi havde også fokus på at bruge disse QR koder korrekt!
Køge Golfklub
Når man skulle bestille mad i Køge Golfklub, kunne man ringe ind fra hul 16, men så havde du ikke menukortet og de tog den måske ikke fordi de havde travlt.
Derfor udviklede vi et site, hvor man kunne maden og bestille, og på hul 16 satte vi et skilt op, hvor man kunne scanne en QR kode og komme ind på sitet.
Det kan du se i denne video:
Opsummering
Giver det så mening at bruge QR koder i dag?
Ja, i visse tilfælde kan det give mening, især nu hvor det er super nemt at scanne med dit kamera, og personligt bruger jeg dem selv, hvis muligheden er der, og det er noget jeg godt vil have eller læse mere om.
Som i det tilfælde med Netto.
Men QR koden er bare en hurtigere vej at komme til et website, en landingpage, appstore, etc., mere er det ikke!
Men igen, selvom artiklen handler om QR koder, så er min pointe, at det handler om at sætte sig ind i de medier man bruger, så man på den måde får den fulde effekt ud af dem.
Når man ikke får de bedste resultater med sin markedsføring og tilstedeværelse på digitale medier, så er det sjældent mediet der fejler noget, det er måden vi bruger det på.
Nok om QR koder for i dag, jeg håber det gav lidt god inspiration, hvis ikke til at bruge QR koder, så bare at tænke lidt mere over, hvordan du bruger digitale medier.
Hvis du kunne lide artiklen og har mod på meget mere digital inspiration med fokus på digitale kunderejser, digitalisering og ikke mindst: det mobile medie
...så er du velkommen til at følge med her:
👉 Linkedin - her er jeg mest aktiv, med opslag 3-4 gange om ugen
📱 Podcast - jeg har to podcast, en om digitale kunderejser og en om mobilen
✍️ Blog - på min blog er der masser af digital inspiration og mange cases
Derudover har jeg mit nyhedsbrev, så hvis du vil have masser af konkrete cases og digital inspiration direkte i din inbox, så kan du få det her ⭐️
Hvis du tænker I godt kunne bruge et digitalt indspark i jeres netværksgruppe, konference, ledergruppe, bestyrelse eller målrettet i jeres virksomhed, så kan du læse mere om mine foredrag her.
Mobil: tel:+4523246628
Tak for din tid, jeg ved den er værdifuld 🙏
Hilsen Peter Schjødt, digital atlet