Forside Blog Det jeg laver Foredrag Cases Digitalt servicetjek Testimonials Nyhedsbrev Podcast Om mig

2025 Copyright © Plead
9. september 2020

Hvad betyder content marketing?

Det får du svaret på i denne artikel, og så får du mine tips til at komme i gang med en succesfuld content marketing strategi

Først skal vi lige se på hvad content marketing betyder:

  • Overordnet handler det om at producere relevant indhold til din målgruppe

  • Det kan være i mange former: på websitet, nyhedsbrev, sociale medier, blogindlæg, etc. 

  • Du kan lave det som tekst, video, podcast, e-bog, webinarer, online kurser, etc. 

  • Som udgangspunkt vil det være gratis indhold

  • Målet er at inspirere og hjælpe brugerne 

  • For langt de fleste, handler det i sidste ende om at få leads og salg

  • Content marketing er vigtigt, hvis du vil dukke op på Google og Youtube


Mit mål med denne artikel er ret simpelt:


Jeg vil med cases og masser af video, vise at content marketing er afgørende for din virksomhed, og at det ikke kræver store budgetter eller resurser at komme i gang


...du kan starte når du har læst artiklen, og hurtigt se resultater!


Mange siger at content marketing tager tid, hvis man godt vil se resultater - jeg vil godt bevise at det virker efter 30 min. - det bliver de sidste ord i artiklen, men først skal vi lige igennem det hele.

Skåret ind til benet, så er tankerne bag content marketing ikke noget nyt, og det betyder også at du reelt set "bare" skal gøre det du altid har gjort, men digitalisere det!

Når jeg skal beskrive content marketing, vil jeg dele det op i to typer af brugere (potentielle kunder) som du skal målrette det mod:


De aktivt søgende:



De er som udgangspunkt ikke blevet stimuleret af markedsføring, men det kan være deres cykel er stjålet og de skal have en ny, de skal til fest og vil finde nye sko, de har besluttet sig for at lave video og skal finde en god mikrofon, etc. 


Google beskriver det som som Micro moments - det kan du se i denne video:

 

 

Så det er altså brugere (potentielle kunder), som på mange måder er blevet stimuleret til at købe eller søge mere information om dit produkt/ydelse, og her er de ikke anderledes end dig: 


De fleste starter på Google eller Youtube - de to største søgemaskiner i verden!


Det giver lidt sig selv, hvis du ikke dukker op der hvor de starter, så bliver du ikke en del af deres rejse!



De passive:



Det er så alle dem der bliver passivt eksponeret for et budskab/produkt/ydelse, og det kan være i form af en annonce, TV reklame, banner, artikel på LinkedIn, etc. 


Jeg vil beskrive disse to målgrupper, men primært med fokus på de aktivt søgende, for det er dem der står med pungen oppe af lommen, så de er vigtigst at få fat i!



Content marketing - de aktivt søgende



Content marketing før vi fik Google og Youtube


Hvis du i 1995 skulle købe en ny cykel, ville du gå ned hos en cykelhandler og han ville hjælpe dig med gode råd, så du fik en cykel der passede til dine behov. 


Hvis du var en BTB virksomhed i 1995 der havde brug for en ny printer, så ville du kontakte en virksomhed, der så ville sende en sælger ud, og hun ville hjælpe dig med at finde den rette printer. 

I begge tilfælde ville du formentlig vælge at købe der hvor du fik den bedste hjælp, hvor de udviste faglighed (du får tillid) og så selvfølgelig om produktet var godt og til den rette pris

Nu spoler vi så frem til 2020, hvor stort set ingenting har ændret sig i forhold til at vi har behov for hjælp og inspiration, vi starter bare et andet sted!


Når en potentiel kunde i dag bliver stimuleret til at købe en ny cykel, så har vi helt samme behov som i 1995:


👉 Vi har brug for hjælp til at finde den rette cykel

👉 Det er vigtigt for os, at vi køber et sted der udviser faglighed

👉 Det skal være de rette produkter og pris har også en betydning


Vi starter bare ikke hos cykelhandleren, vi starter på Google eller på Youtube!


Det er lige meget om vi ender med at købe i butik, online eller booker møde, så starter 95% på digitale medier, når de er stimuleret til at købe, og langt de fleste på Google og Youtube.


Dukker du ikke op hvor de starter, så bliver du formentlig ikke en del af deres rejse, så derfor er en vigtig del af din strategi, at dukke op der hvor de starter.

...og det er faktisk ret simpelt, du skal som sagt bare gøre det du altid gjort, men digitalisere det!

Jeg dykker ned i den adfærd, og du kan vælge om du helst vil se video eller læse om det, videoen er her, teksten er under videoen:

 

 

Når en bruger går på Google og Youtube, så stiller de samme spørgsmål som de før gjorde i butikken eller til et møde, og det er ret simpelt:


Hvis du ikke svare på de spørgsmål, så dukker du ikke op, og du bliver ikke en del af deres rejse. 


Via søgeordsanalyser, kan man se hvad brugerne søger på i forhold til dit produkt, så tilbage til dem der vil købe cykel, har brug for hjælp og starter på Google / Youtube - hvad søger de på: (tallet i parentes, er hvor mange søgninger der er på sætningen hver måned)

 

🚴 Hvilken størrelse cykel (260)

🚴 Hvilken cykel skal man vælge (90)

🚴 Hvilken str. cykel (70)

🚴 Hvad er en hybrid cykel (50)

🚴 Hvilken cykel skal jeg købe (40)

🚴 Hvor stor skal min cykel være (30)


Så en vigtig del i det at arbejde med content marketing i forhold til de aktivt søgende, er at sikre du besvarer deres spørgsmål på dit website, og helst med både video og tekst, for ellers kan Google og Youtube ikke finde dig - de to største søgemaskiner i verden!


Men du får endnu mere ud af at lave artikler der hjælper brugerne:


💰 Du har bedste betingelser for at konvertere til salg

💰 Du udviser faglighed og tillid - og ikke bare produkter

💰 Du har bedste muligheder for at dukke op på Google og Youtube

💰 Det er indhold du kan bruge på SoMe, nyhedsbrev og linkbuilding

💰 Relevant indhold kan få brugerne til at signe up til nyhedsbrev eller følge på SoMe

Alle disse fordele får du, ved at hjælpe potentielle kunder på samme måde som du altid har gjort i butikken eller til et møde - bare digitalt!

For mig er det fundamentet for det at arbejde med content marketing - og ja, generelt at have en virksomhed. Du vil jo altid hjælpe potentielle kunder på et møde eller i butikken, men der hvor 95% starter, viser de fleste bare produkter og så kan man klare sig selv. 


Hvordan kommer du i gang med denne del af content marketing?


Jeg viser cases I ovenstående video, men en god måde at komme i gang på, er at samle alt personale der har kundekontakt, og så stiller du dem spørgsmålet:


👉 Hvilke spørgsmål stiller vores kunder ofte i butikken, på mødet, i mails eller telefonen?


Alle svar skriver i ned


Herefter laver I en søgeordsanalyse, hvor I præcis kan se hvad brugerne søger på, i relation til jeres produkter. Det viser jeg også i ovenstående videoe, men det kunne eks. være Storybase, som er super nemt for alle at arbejde med. 


Her kan du se en video om Storybase, det kan også give din input til opslag på SoMe, nyhedsbreve, etc.:

 


Nu har I en masse spørgsmål og svar fra jeres salgsfolk og input fra søgeordsanalyse, så nu skal i "bare" lave 10-20 artikler som svarer på de spørgsmål, helst med både tekst og video, og så er I godt i gang med content marketing, målrettet de aktivt søgende.


I denne video gennemgår jeg hvordan jeg lavede en artikel, der ret hurtigt fik gode placeringer på Google og Youtube:

 

 

Passive brugere


Den anden del af det at arbejde med content marketing, er at lave en masse fedt indhold der inspirere og hjælper din målgruppe, i forhold til dit produkt. 


Det kan være i form af:


🖊 Artikler 

🎬 Video

📕 E-bøger

🖥 Webinarer

📱Online kurser

🎤 Podcast


Dette indhold får vi ofte via Google, Youtube, nyhedsbreve og sociale medier, og i langt de fleste tilfælde vil det være en passiv stimulering, da jeg får inspiration som jeg ikke selv har opsøgt.

Det kan dog godt være at jeg starter på eks. Google, og på den måde agere som en aktivt søgende, men bare har brug for hjælp til at lappe min cykel eller installere mit TV.


I sidste ende handler det selvfølgelig om at skabe et salg, men hvis din digitale kommunikation udelukkende består af gode tilbud og vise hvor gode dine produkter er, så gider vi ikke følge dig på sociale medier, blogs, nyhedsbreve, etc. 


Først og fremmest handler det om at skabe et "HVORFOR":


🤷‍♂️ HVORFOR skal jeg tilmelde mig dit nyhedsbrev?

🤷‍♂️ HVORFOR skal jeg følge dig på Facebook og Instagram?

🤷‍♂️ HVORFOR skal vi connecte på LinkedIn?


Hvis du ikke har dette HVORFOR, så er det nok de færreste der vil følge dig, og det er vigtigt for at kunne sætte den digitale krog.


Hvad er den digitale krog? - det svarer jeg på i denne video, og her viser jeg også en del cases på virksomheder som er super gode til at arbejde med den del af content marketing, og der er både BTB og BTC cases. 

 

 

Skal du tage "betaling" for dit content?


Lige nu er der en trend, hvor man tager "betaling" for sit content, ved at man kun kan få adgang til det, hvis man tilmelder sig et nyhedsbrev. Det kan også godt fungere, men hvis det er indhold der reelt set har en bagtanke om at sælge mig et produkt, så synes jeg ikke det er løsningen. 

 

Opsummering


Det var mine tanker i forhold til det at arbejde med content marketing, og jeg kunne skrive meget mere, men hvis du starter med at få styr på ovenstående, så er du rigtig godt i gang. 


I denne video opsummere jeg lige på det hele, og giver mine helt konkrete tips til hvordan du kommer i gang, uden det vil koste en masse penge eller kræve en masse resurser, men at du vil det!

 

 

Hvor hurtigt virker det?

Jeg lovede at svare på det spørgsmål, for jeg høre ofte at det tager mange måneder, før content marketing vil virke, og det er jeg helt uenig i!


Selvfølgelig kan der gå tid før du begynder at dukke op på Google og Youtube, og en masse får læst dine artikler, men du vil se resultater på den korte bane.


På Youtube er der ikke stor konkurrence, da mange virksomheder ikke bruger video, og nu har jeg lagt alle de videoer som er i denne artikel op på Youtube, og jeg har fokuseret på at bruge søgeord i min artikel som: Hvad betyder content marketing, hvordan får man succes med content marketing, etc. 


Her kan du se at alle mine fire videoer dukker op på side 1 på Youtube, hvis man søger på: hvad betyder content marketing, og jeg søger uden at være logget ind på min profil.


Content marketing



Det som er ligeså vigtigt: 


Når du har tekster på dit website der hjælper og inspirere din brugere, så vil du formentlig se med det samme, at langt flere køber, så på den måde virker det fra du trykker "publish" på dit website. 


Du kan også med det samme bruge det i dine nyhedsbreve og på sociale medier


Så ja, en stor del tager selvfølgelig tid, men meget vil også kunne mærkes fra dag ét 🙋‍♂️

 

Det at arbejde med content marketing, er kun en del af det at få succes på digitale medier, du skal have styr på hele den digitale købsrejse, så du ikke ender med at arbejde i siloer, og dermed mister kunderne på deres rejse. 


Vil du få styr på hele den digitale købsrejse, så læs min hovedartikel om den, og ellers er du velkommen på min blog, hvor jeg har mange artikler om content marketing og den digitale købsrejse. 


Tak fordi du læste/så med, jeg håber det gav en masse inspiration og ikke mindst: inspiration til at komme i gang med content marketing, det er et krav fra dine kunder i dag. 

 

Tak fordi du læste med - husk dit digitale fundament er den digitale købsrejse, det er her det hele starter!


Hvis du kunne tænke dig at få flere digitale indspark på daglig basis, så er du velkommen til at følge mig på LinkedIn, og vil du løbende have det bedste samlet i din indbakke, er du meget velkommen til at tilmelde dig mit nyhedsbrev.


Har du spørgsmål eller kunne I bruge et digitalt indspark i jeres virksomhed, netværkværksgruppe eller konference, så er du velkommen til at tage fat i mig.


Peter Schjødt, Digital atlet 🏃‍♂️


[email protected]

tel:+4523246628

​​​​

Jeg bygger fundamentet for digital succes!
...og mapping af digitale kunderejser er udgangspunktet 👉📱

Digitale kunderejser
80-90% starter kunderejser digitalt!
Har du styr på brugernes adfærd og krav på digitale kunderejser?
Mobil
70% af al digital trafik kommer i dag via mobilen 📱
For langt de fleste virksomheder vil det halverer deres digitale bundlinje
Foredrag
Foredrag: digitale kunderejser, mobilen og digitalisering
Skal jeg inspirere jeres virksomhed, netværksgruppe eller konference?
Jeg er din atlet i den digitale verden
Følg mig på LinkedIn, book et foredrag, bliv inspireret på min blog eller tilmeld dig mit nyhedsbrev 👇

Linkedin
LinkedIn - mit favorit medie og her jeg er mest aktiv
Jeg laver ca. 2-4 ugentlig post på Linkedin, kun med inspiration der skal styrke din digitale bundlinje
Foredrag
Foredrag i jeres virksomhed, netværksgruppe eller event
Jeg har afholdt mere end 300 foredrag om digitalisering og den digitale købsrejse - og elsker at inspirere!
blog
Den digitale rodekasse - min blog og podcast
Det er min legeplads, jeg brænder for at formidle digital viden, der skal inspirere og motivere til digital succes!
Aha, fedt, inspirerende, dét kan jeg bruge!
Du får kun et nyhedsbrev, hvis jeg mener det får dig til at sige et af ovenstående ord. Peter Schjødt, digital atlet