Forside Blog Det jeg laver Foredrag Cases Digitalt servicetjek Testimonials Nyhedsbrev Podcast Om mig

2025 Copyright © Plead
1. maj 2020

Hvad er et webinar - og hvad skal der til for at få succes?

Groft skåret, så er et webinar helt det samme som et foredrag eller et kundemøde, du skal bare digitalisere det!

Når du har set nedenstående videoer, så er du skarp på flg:

  • Hvad er webinar?
  • Hvilken software skal du vælge til webinarer?
  • Hvordan planlægger du dit webinar?
  • Hvordan opbygger du en skarp præsentation til dit webinar?
  • Hvordan får du tilmeldte til dig webinar?

 

👉 Der er tre videoer i denne artikel - er du på farten, så indtast din mail, så sender jeg et link til dig, og du kan se det når det passer dig 🎬

Takker, mailen lander om få sekunder. God fornøjelse 🙋‍♂️



Hvad er webinarer - i korte form:

  • Det er det samme som et kundemøde eller et foredrag - bare i en digital form

  • Det kan også bruges til intern uddannelse

  • Deltagerne sidder hjemme kan se webinaret alle steder og på alle devices

  • De skal ikke downloade nogen software for at se det

  • Man køber sig adgang til et webinar software som Zoom eller Webinargeek

  • Her opretter du dit webinar og en landingside hvor deltagerne kan tilmelde sig

  • Du bestemmer om det skal være et gratis webinar eller om man skal betale

  • Webinar softwaren sørger for at sende reminder til brugerne

  • Systemet sørger for at optage dit webinar, så deltagerne kan tilgå det senere, og du kan dermed også markedsføre det til andre

  • Du betaler et månedligt fee, alt efter hvor mange deltagere du vil have plads til

  • Der kan være en gratis version, for et mindre antal deltager

  • Du skal sikre at du har en god internetforbindelsen og mikrofon

  • Du kan vælge om deltagerne kun skal se dig, en præsentation eller begge dele

  • Deltagerne kan stille spørgsmål, under eller efter webinaret


Det var lige webinarer i bulletform, længere nede i artiklen har jeg en video, hvor jeg viser hvordan jeg planlægger et webinar og den software jeg bruger.



Fyld kaffekoppen op, nu kaster vi os over webinarer og hvordan du får succes



Webinarer er ikke noget nyt, men du har måske først rigtig stiftet bekendtskab med det under denne Corona krise, hvor det er piplet frem alle steder, og lige nu er webinarer noget af det mest hotte, når vi taler om at formidle viden.


De fleste er gratis webinarer, men du kan også vælge at tage betaling for det



I min artikel om digitalisering, fortæller jeg om fundamentet for succes som virksomhed, og hvis vi ser på de mest succesfulde virksomheder i dag, så er det ikke nogen der har opfundet den dybe tallerken:

De gør det man altid har gjort, men udnytter teknologien til at gøre det nemmere (og i mange tilfælde billigere) at være og blive kunde hos dem!

Et eks. alle kan forholde sig til:


Netflix laver præcis det samme som Blockbuster, de udnytter bare teknologien til at gøre det nemmere, federe og billigere!


Webinarer er lidt det samme!


Webinarer er en digitalisering af det helt klassiske kundemøde eller foredrag, hvis det skal siges helt kort - og det giver tre helt klare fordele:


👉 Det er tidsbesparende for alle parter

👉 Der er ikke udgifter til lokaler (hvis det er foredrag)

👉 Der er ikke nogen begrænsninger i hvor mange der kan deltage


Hvordan kommer du i gang med dit første webinar?


Forberedelsen af et webinar


Først skal du selvfølgelig finde ud af hvad du godt vil afholde et webinar om og herefter skal du også finde ud af om webinaret skal være hvor man kun ser dig, om man skal se en præsentation eller om det skal være en kombination. 

Du skal også beslutte dig for om man skal betale eller om det skal være et gratis webinar. Langt de fleste er gratis, men jeg ser helt klart et potentiale i at man også kan lave det som betaling, så kan man lave et "teaser" webinar som er gratis. 


Du skal også have styr på de små detaljer, som eks:


Skal man kunne stille spørgsmål under webinaret eller efter?


Jeg vil altid anbefale efter. 


Hvis du er vant til at holde foredrag eller møder, så kender du alt til forberedelsen, men det er noget andet med et webinar, for du har ikke deltagerne foran dig, og de første gange vil det være lidt underligt.


Hvis du holder det fysisk, så kan du altid afkode stemning og om du har alle med, det kan du ikke på et webinar.


Derfor skal du gøre meget ud af din struktur.


Hvilket system skal du vælge til dit webinar?


Der findes rigtig mange systemer derude, og jeg kender ikke til alle sammen, men jeg kan anbefale at du går på Youtube og søger på "webinar software", så er der mange gode videoer. 


Jeg bruger det system der hedder Webinargeek, og det synes jeg fungere rigtig godt. Jeg skal lige understrege, at dette ikke er en affiliate artikel, jeg får ikke penge for at anbefale dem. 


Jeg har lavet en video hvor jeg viser hvordan det fungere og hvordan du planlægger et webinar, så se med her:

 


Markedsføring af webinaret


Det er forholdsvis nemt at komme i gang med at lave et webinar, men ikke altid så nemt at få deltagere, medmindre du allerede har et stort netværk, det kan være fans på Facebook, connections på LinkedIn, nyhedsbrev eller mange brugere på dit website. 


Hvis du har et netværk, så handler det om at få det markedsført korrekt til dem, og her vil jeg anbefale at du bruger video og så er det vigtigt at potentielle deltagere ikke er i tvivl om hvad de får ud af at deltage. 


Her kan du se den video jeg lavede til mit webinar om den digitale købsrejse, som jeg også brugte på sociale medier (på SoMe bruger jeg dog formatet 4:5):

 


Her kan du set et billede af mit opslag på LinkedIn:



Du kan se hele opslaget på LinkedIn HER


Når du opretter et webinar I den software du vælger at bruge, så vil der her være en tilmeldingside som du kan linke til, jeg vælger dog altid at lave en side på mit eget website, hvor jeg fortæller mere om webinaret og hvor man kan se video.


Dette gør jeg for at få dem ind på mit website, så de kan se lidt mere om mig, hvilket markedsføringsmæssigt giver fordele. 


Du kan se sådan en side HER


Du kan også vælge at tage fat i en samarbejdspartner der har adgang til et relevant netværk, og så lave webinaret med dem, det vil stadigvæk være markedsføring af din virksomhed.


Jeg har lavet webinarer med eks. Dansk Industri og Køge Handelsskole. 


Du kan også tage fat i brancher, jeg har afholdt for eks. DAKOBE som er en sammenslutning af osteopater, massører, akupunktører, etc. De har adgang til en masse medlemmer, så det vil gøre det lidt nemmere for dig at få tilmeldte


HUSK: du skal give et rigtig godt WHY - HVORFOR skal jeg bruge en time på dit webinar og HVAD får jeg ud af det. 


Selve webinaret


👉 Det er vigtigt du har en god netforbindelse og en god mikrofon, ellers bliver det en dårlig oplevelse for alle. 

👉 Gør det helt klart fra start, hvad man kan forvente sig af dette webinar og hvad man tager med "hjem"

👉 Brug ikke for meget tid på at fortælle om dig, det kan de læse om på dit website

👉 Tal ikke for hurtigt, sørg for at få alle med


Derudover alle de ting som er vigtigt når man holder møder eller foredrag, blandt andet at dine slides ikke består af en masse tekst. 


Efter webinaret


Nu har du forhåbentligt afholdt et super godt webinar, så skal du lave en fed opfølgning. Her kan du også bruge den software som du afholder webinaret i, men jeg vil anbefale at du gør det lidt anderledes. 


På dit website har du formentlig mulighed for at oprette sider som er skjulte, så her vil jeg anbefale at du laver sådan en side og så laver du en video hvor du siger tak for sidst, og så har du alle links, din præsentation, etc. 


Her kan du også være taktisk, det kan være et godt tilbud, de kan tilmelde sig nyt webinar, læse artikel, etc. 


Her kan du se en tak video jeg sendte efter webinaret om den digitale købsrejse

 

 

Jeg håber at det gav lidt god inspiration og ikke mindst: motivation til at komme i gang med at lave webinarer.


Du skal ikke være nervøs for at fejle, alle sætter pris på den der investere tid i at dele ud af sin viden. 


Har du brug for hjælp til at komme i gang med et webinar? Så tag endelig fat i mig, for en uforpligtende snak 🙋‍♂️


[email protected]

tel:+4523246628

digital kunderejse


Hvis du kunne lide artiklen og har mod på meget mere digital inspiration med fokus på digitale kunderejser, digitalisering og ikke mindst: det mobile medie


...så er du velkommen til at følge med her:


👉 Linkedin - her er jeg mest aktiv, med opslag 3-4 gange om ugen

📱 Podcast - jeg har to podcast, en om digitale kunderejser og en om mobilen

✍️ Blog - på min blog er der masser af digital inspiration og mange cases

Derudover har jeg mit nyhedsbrev, så hvis du vil have masser af konkrete cases og digital inspiration direkte i din inbox, så kan du få det her ⭐️
 

 

Hvis du tænker I godt kunne bruge et digitalt indspark i jeres netværksgruppe, konference, ledergruppe, bestyrelse eller målrettet i jeres virksomhed, så kan du læse mere om mine foredrag her.

 

[email protected]

Mobil: tel:+4523246628

 

Tak for din tid, jeg ved den er værdifuld 🙏

Hilsen Peter Schjødt, digital atlet 

Jeg bygger fundamentet for digital succes!
...og mapping af digitale kunderejser er udgangspunktet 👉📱

Digitale kunderejser
80-90% starter kunderejser digitalt!
Har du styr på brugernes adfærd og krav på digitale kunderejser?
Mobil
70% af al digital trafik kommer i dag via mobilen 📱
For langt de fleste virksomheder vil det halverer deres digitale bundlinje
Foredrag
Foredrag: digitale kunderejser, mobilen og digitalisering
Skal jeg inspirere jeres virksomhed, netværksgruppe eller konference?
Jeg er din atlet i den digitale verden
Følg mig på LinkedIn, book et foredrag, bliv inspireret på min blog eller tilmeld dig mit nyhedsbrev 👇

Linkedin
LinkedIn - mit favorit medie og her jeg er mest aktiv
Jeg laver ca. 2-4 ugentlig post på Linkedin, kun med inspiration der skal styrke din digitale bundlinje
Foredrag
Foredrag i jeres virksomhed, netværksgruppe eller event
Jeg har afholdt mere end 300 foredrag om digitalisering og den digitale købsrejse - og elsker at inspirere!
blog
Den digitale rodekasse - min blog og podcast
Det er min legeplads, jeg brænder for at formidle digital viden, der skal inspirere og motivere til digital succes!
Aha, fedt, inspirerende, dét kan jeg bruge!
Du får kun et nyhedsbrev, hvis jeg mener det får dig til at sige et af ovenstående ord. Peter Schjødt, digital atlet