Jeg tænker at du formentlig kender til hvad en podcast er og hvordan mediet overordnet fungere, men vidste du at man også kan lave private podcast, som man kun kan lytte til, hvis der er givet adgang?
Det dykker jeg ned i i denne artikel, så kan du efterfølgende vurdere om det er noget for jer 🙋♂️
Inden du beslutter om en privat podcast er relevant for jer, så jeg vil jeg anbefale at I sikre at I har styr på fundamentet for succes på digitale medier: Den digitale købsrejse!
I dag starter op mod 95% af jeres potentielle kunder på digitale medier, og før du laver en podcast, skal du have styr på hele den rejse de begiver sig ud på - ellers kommer de aldrig til at høre din podcast!
Du kan læse og se alt om Den digitale købsrejse HER - jeg linker også til den sidst i artiklen.
Det åbner op for mange kommercielle muligheder, som flere virksomhed er begyndt at bruge.
Der har ikke været så meget fokus på private podcast, så lad os se på mulighederne her:
Når man laver en podcast, så bruger man en hostingservice hvor man uploader alle sine podcast, og herfra feedes de så ud til alle populære tjenester som Apple Podcast, Spotify, Google Podcast, etc.
Mange af disse hostingplatforme tilbyder også at lave disse podcast som private, her kan du se hvordan det fungere:
Her kan du finde den hostingplatform der nævnes i videoen
Hvor kan man så bruge private podcast?
Virksomheder
I virksomheder kan man bruge det som intern kommunikation, lidt på samme måde som man har gjort i mange år på intranet. Det kan bruges til:
🎤 Nyheder om virksomheder
🎤 Introprogram til nye medarbejdere
🎤 Mød en medarbejder i virksomheden (små interviews)
Kurser
🎤 Hvis man udbyder kurser, så kan man efterfølgende tilbyde kursister en podcast som opfølgning
🎤 Du kan lave en kursuspodcast som kun er mod betaling
Kunder
Du vil også kunne lave en eksklusiv podcast til dine kunder, det er noget der helt sikkert vil virke stærkt.
Generelt indhold
Jeg ser ofte at mange der laver podcast kæmper for at få økonomien til at hænge sammen, og det er også på mange måder et uretfærdigt medie, da det er svært at få sponsorere ind.
Da Podimo blev lanceret, var jeg meget skeptisk i forhold til om de ville få succes med at tage betaling, men på her må jeg æde min gamle hat, for jeg er selv betalende gæst hos dem, fordi jeg mener de har nogen ret fede podcast, som kun er tilgængelige hos dem, og det betaler jeg gerne kr. 39,- pr. måned.
Derfor mener jeg også at der godt kan være et marked for at man kan tage betaling for enkelte podcast, ikke at det er bliver nemt, men hvis man laver noget helt unikt og relevant indhold, så er jeg helt overbevist om at det vil være muligt at tage betaling for det.
Som sagt er det ikke en nem vej, for det vil kræve at du selv skal stå for al markedsføring, da du ikke bliver tilgængelig for alle på de forskellige podcasttjenester, men hvis du har opbygget en stor mailingliste eller har mange brugere på dit website, så har du en fordel.
- igen, så er det ikke anderledes end at skulle sælge et online kursus, de skal også selv finde deres publikum, og jeg kan godt se online kurser jeg hellere vil have som podcast, i stedet for video, eller som et supplement.
Om private podcast er noget for dig, det er du måske blevet lidt klogere på efter denne artikel, men det gode ved podcast generelt, er at det er ret nemt at komme i gang med, det er mere tiden på at finde det helt rette koncept som tager tid.
Jeg skal sige at jeg ikke personligt selv har lavet private podcast, men er i gang med et par projekter, hvor jeg skal teste det af.
Jeg håber at artiklen gav lidt god inspiration, og hvis du vil læse mere om podcast, så har jeg skrevet en længere artikel om det at økonomi i sin podcast, hvis man godt vil tænke i sponsorere.
Men husk: Den digitale købsrejse er her du starter, så jeg vil anbefale du læser om den HER
Podcast som medie er blevet ekstremt populært, og i dag har mere end 40% af befolkningen lyttet til podcast, og det tal vil med sikkerhed stige.
Vi lytter til at fra underholdning, krimi, nyheder, fortællinger, business og meget mere 🎧
Hvis du kunne lide artiklen og har mod på meget mere digital inspiration med fokus på digitale kunderejser, digitalisering og ikke mindst: det mobile medie
...så er du velkommen til at følge med her:
👉 Linkedin - her er jeg mest aktiv, med opslag 3-4 gange om ugen
📱 Podcast - jeg har to podcast, en om digitale kunderejser og en om mobilen
✍️ Blog - på min blog er der masser af digital inspiration og mange cases
Derudover har jeg mit nyhedsbrev, så hvis du vil have masser af konkrete cases og digital inspiration direkte i din inbox, så kan du få det her ⭐️
Hvis du tænker I godt kunne bruge et digitalt indspark i jeres netværksgruppe, konference, ledergruppe, bestyrelse eller målrettet i jeres virksomhed, så kan du læse mere om mine foredrag her.
Mobil: tel:+4523246628
Tak for din tid, jeg ved den er værdifuld 🙏
Hilsen Peter Schjødt, digital atlet