I denne artikel vil jeg kun give dig ét tip, som vil optimere effekten på dine opslag👇
Tippet kan du visuelt se sidst i artiklen, men det er vigtigt med lidt baggrund inden:
I dag er vi mest på sociale medier via mobilen, og som du kender det fra dig selv, så scroller vi ret hurtigt i vores newsfeed, og det betyder også at du har under ét sekund til at få brugerne til at stoppe på lige nøjagtig dit opslag.
Jeg høre ofte jublebrølet:
YEESS vi har fået 23.000 visninger af vores opslag 💪
Så lad mig lige starte med at mane det til jorden:
Hvis en bruger scroller forbi dit opslag, så tæller det som en visning, eller hvis de ser et par sekunder af din video, så tæller det som en visning - og det gælder på alle sociale medier.
Så nej, når der står 23.000 visninger, så er det måske reelt set kun 1-3% der reelt set er stoppet ved dit opslag og har læst teksten.
Du er måske lidt skuffet over at få den viden, men det betyder også at det langt fra er nok bare at være på Facebook og Instagram, hvis du skal have succes på digitale medier, så skal du til at arbejde med hele den digitale købsrejse, men den kaster vi os ikke over nu.
Bare rolig - der kommer snart et visuelt eks. der siger alt
På samme måde, så er det også langt fra alle dine fans, følger eller connections får dine opslag i deres newsfeed. På Facebook og Instagram vil jeg estimere at det er et sted imellem 2-5% der ser dine opslag - eller rettere, som får dine opslag i deres feed, om de ser det...er det vi kommer tilbage til.
Prøv at se på Bilkas Facebook side, der har mere end 200.000 fans, men i snit er der måske 50 der liker og 10 der kommentere, og det kan kan selvfølgelig også skyldes indholdet bare ikke er relevant, men det er også fordi at opslaget kun komme ud til de ca. 2-5%.
Du kan se det på den her måde:
Du har måske 350 venner på Facebook og 50 virksomheder du følger, og du kan selvfølgelig ikke se opslag fra dem alle, så ud fra en masse algoritmer forsøger Facebook at lave det bedste feed til dig, og det gør de blandt andet ud fra hvilke opslag du liker, kommentere, klikker, deler, etc. - og så gør de det også ud fra hvor lang tid du er på forskellige opslag.
Nå - det var en længere indflyvning til det jeg godt vil tale om i denne artikel: "stopeffekten"
Man arbejder med et begreb der på engelsk hedder: dwelltime - hvor lang tid en bruger er på dit opslag.
Jo længere tid de er på dit opslag, jo flere gode vibes bliver der sendt til Facebooks (eller LinkedIns) algoritmer, og dermed de bedste muligheder for at dit opslag bliver sendt ud til flere af dine fans/følger/connections og at du generelt får et større reach på dine opslag.
Men...det er ikke eneste fordel, jo flere du kan få til at stoppe på dit opslag, jo større chance er der selvfølgelig for at de faktisk læser det, og du dermed kommer ud med dit budskab, om det så er salg, et tip eller andet.
Så nu kommer det: 🥁🥁🥁🥁- derfor skal du have "stopeffekt" på billeder og video.
Nok snak, lad os se på et par eks. om denne "stopeffekt"
Her kan du se et opslag fra fra Statedrinks. De har en super fed konkurrence kørende, samtidig med at man kan få 25% rabat på deres produkt.
Første billede er det oprindelige opslag, og hvis jeg scroller hurtigt igennem mit feed, så ser jeg bare et flot billede med lidt flasker på...ikke mere end det, så det fanger mig ikke nok til at jeg stopper, og læser i teksten at det er en konkurrence.
Jeg har fiflet lidt med billedet, så i billedet under, kan du se jeg har lavet en "stopeffekt" på billedet.
Hvad tror du der virker bedst?
Her det oprindelige billede:
Her er så billedet med "stopeffekt"
Så det helt simple tip er:
Få "stoppeffekt" på alle dine billeder - og ligeså vigtigt: på alle dine videoer.
Du har få sekunder til at fange brugerne i deres newsfeed, og hvis du bliver god til at lave "stopeffekter", så vil flere stoppe ved dit opslag, og du får alle de fordele som jeg ridser op ovenstående, men tager dem lige igen:
👉 Flere vil læse dit opslag - det i sig selv giver mere effekt
👉 Jo flere der er længere tid på dit opslag, jo større reach vil du få
👉 Jo flere der liker eller kommentere - jo større reach
Der findes et hav af apps, hvor det vil tage dit få sekunder at lave "stopeffekter" på dine billeder og video, det kan eks. være Wordswag til billeder. I det her blogindlæg bliver der anmeldt apps til at få tekst på video.
Prøv at gå over på DR nyheders side på Instagram, så kan du se hvor gode de er til "stopeffekter"
Der skal selvfølgelig meget mere til at få succes på sociale medier, men langt de fleste vil opleve en effekt med det samme, hvis man bruger dette simple tip.
Hvis du kunne lide artiklen og har mod på meget mere digital inspiration med fokus på digitale kunderejser, digitalisering og ikke mindst: det mobile medie
...så er du velkommen til at følge med her:
👉 Linkedin - her er jeg mest aktiv, med opslag 3-4 gange om ugen
📱 Podcast - jeg har to podcast, en om digitale kunderejser og en om mobilen
✍️ Blog - på min blog er der masser af digital inspiration og mange cases
Derudover har jeg mit nyhedsbrev, så hvis du vil have masser af konkrete cases og digital inspiration direkte i din inbox, så kan du få det her ⭐️
Hvis du tænker I godt kunne bruge et digitalt indspark i jeres netværksgruppe, konference, ledergruppe, bestyrelse eller målrettet i jeres virksomhed, så kan du læse mere om mine foredrag her.
Mobil: tel:+4523246628
Tak for din tid, jeg ved den er værdifuld 🙏
Hilsen Peter Schjødt, digital atlet