Forside Det jeg laver Blog Foredrag Cases Digitalt servicetjek Testimonials Nyhedsbrev Podcast Om mig

2024 Copyright © Plead
Mobilstrategi 2023
20. marts 2023

Mobilen kan nemt halvere din digitale bundlinje i 2023 📱

...medmindre bruger tid på at forstå brugernes adfærd og krav til dig i dag!

I denne artikel får du et indblik i brugernes adfærd på det mobile medie, så kan du selv efterfølgende vurdere, om dit fokus skal flyttes en anelse i 2023!



Du får lige en spiseseddel, så du ved hvad du kan forvente dig af denne artikel - vi skal tale om:


📱 Hvorfor halverer mobilen konverteringsrater?

📱 Indsigt i brugernes navigation på mobilen er afgørende

📱 Det er endnu vigtigere at vide hvad brugerne kommer efter!

📱 Hvorfor er sociale mediers "in app" browsere en udfordring?

📱 MobilePay handler ikke bare om at gøre det nemt!

📱 Hvorfor "den digitale krog" er vigtigere end nogensinde!

📱 Et par tips hvis du har en webshop

📱 Hvad kan du gøre som det første?


Hvis du mere er til podcast, så har jeg podcasten "Mobil Strategi", hvor jeg gennemgår alt nedenstående og meget mere 👉📱. Lyt med her





Det bliver en af de længere artikler med masser af video, og har du ikke tid til at læse/se den lige nu, så indtast din mail her, så sender jeg link til artiklen (du tilmelder dig ingenting og jeg gemmer ikke din mail)

Sådan - jeg har sendt et link til dig 📱

  

I dag kommer 70% af al trafik via smartphones og ca. 55% af al trafik til websites kommer fra smartphones


Godt, lad os bare komme i gang ⭐️

 

Hvorfor halverer mobilen konverteringsrater?


Når jeg ser ned i Google Analytics på de virksomheder jeg arbejder med, når jeg taler med kollegaer i branchen og i stort alle analyser jeg læser - så ser jeg samme mønster:


Brugerne der kommer ind på et website via mobilen, de:


👉 Er på sitet i halvdelen af tiden

👉 Ser halvdelen af siderne

👉 Konvertere halvdelen


...i forhold til desktop!


Langt de fleste brancher oplever mere trafik fra mobil end desktop.


Det er selvfølgelig en kæmpe udfordring, for skåret helt ind til benet, så betyder det ikke bare at din omsætning eller antallet af booket kundemøder nemt bliver halveret, men du skal også have mere end dobbelt så meget trafik på dit website, hvis du skal holde samme omsætning!


I dec. måned afholdte jeg to foredrag med fokus på mobilen, jeg har klippet lidt sammen med fokus på ovenstående

 

 



Mobilstrategi



Der er tre primære årsager til den dårlige performance på mobilen:


📱 Brugerne er på farten!


Vi har jo mobilen med alle steder, så når en bruger på en eller anden måde bliver eksponeret for et af dine budskaber, så er der stor sandsynlighed for, at de er på mobilen og de er på farten. 


Det betyder også, at vi ikke har den samme tid, som hvis vi sidder derhjemme på vores desktop.


📱 Forskellen på skærmstørrelsen


Der hvor desktop har en fordel, er den store skærm. Lad os sige du ser et opslag på Facebook via desktop, hvor du kan købe billetter til en Ed Sherran koncert, og du klikker dig over på sitet. Af en eller anden årsag, vælger du ikke at købe billetter, men på skærmen kan du se tre andre koncerter, som du synes ser interessant ud, så du klikker dig videre til dem.


Hvis du så samme opslag på mobilen, ville den lille skærm kræve, at du klikker eller scroller, for at se de andre tre koncerter, så på den måde kan man bedre trække brugerne rundt på et website, når vi har den store skærm at arbejde med. 


Det samme gør sig gældende, hvis brugerne kommer fra et nyhedsbrev, en Google søgning, etc. 


📱 Brugerne er utålmodige


Du kender det formentlig fra dig selv, hvis du møder unødvendige friktioner på din digitale rejse, så er du hurtigt videre, og mobilen har med sikkerhed pushet til den adfærd. Brugerne forventer, at du som virksomhed ved hvad de kommer efter og levere det hurtigt. 


Den utålmodighed styrkes kun, hvis vi er på farten og har kort tid, men det gælder i alle situationer, også hvis vi sidder med vores mobil i sofaen. 


Ovenstående er de primære årsager til vi ser den dårlige performance på mobilen, men lad mig lige indskyde: 

Faktisk vil det i mange tilfælde være en fordel, at brugerne er kortere tid på din side, når vi taler om mobilen - hvis det skyldes du imødekommer deres adfærd og krav, men for langt de fleste er det ikke årsagen til, at de er kortere tid på sitet!


Lige den del kommer jeg tilbage til!


Indsigt i brugernes navigation på mobilen er afgørende


Der er mange måder at imødekomme ovenstående på, og det skal vi se meget mere på i denne artikel, men jeg vil godt starte med at tale lidt om den måde de fleste navigere på mobilen. 


Hvis du læser dette på din mobil, så støtter du formentlig mobilen på dine lillefinger og navigere med din tommelfinger - har jeg ret?


Hvorfor det giver udfordringer, det viser jeg i denne film:




Hver måned laver jeg et nyhedsbrev, udelukkende om brugernes adfærd og krav på det mobile medie, og det er med masser af cases. Hvis du vil blive opdateret og inspireret, så tilmeld dig her:

 

 

Det er endnu vigtigere at vide hvad brugerne kommer efter


Vi ved nu, at brugerne er på sitet i kortere tid, ser færre sider, er utålmodige, etc., og derfor stiller det også krav til, at du bliver endnu bedre til at vide hvad de kommer efter, og sikre de ikke skal foretage en masse unødvendige kliks eller scrolls.

De fleste virksomheder har opbygget et website der tilpasser sig alle devices, men i dag skal man udvikle et site, der tilpasser sig adfærd på alle devices!


Google er ekstremt gode til at vide hvad brugerne kommer efter, og det har faktisk en negativ effekt for den trafik som du godt vil have fra Google, men det giver til gengæld rigtig god mening at lære fra den måde som Google bygger deres feed. 


Vi skal lige ind til et af mine foredrag igen, her taler jeg om det Google gør godt og så ser vi på lidt forskellige cases, hvor virksomheder har bygget deres site med lidt samme tankegang




Navigation og struktur er ekstremt vigtigt for et website, og det er blevet endnu vigtigere nu hvor vi er mere på mobilen.


På langt de fleste websites jeg støder på, kan jeg se at sitet ofte er lavet uden en "arkitekt". Det vil sige, at de måske har haft nogen til at lave sitet som er gode til at sammensætte Wordpress skabeloner eller en grafiker har lavet et flot design. 


De er uden tvivl gode til det de laver, men du skal se det lidt som det at bygge et hus, her vil man bruge en arkitekt til at lave alle tegninger, og så kan håndværkerne arbejde ud fra det.


På samme måde, vil det klart være investeringen værd, at få en "arkitekt" til at bygge strukturen til dit website, en som kender til brugernes adfærd og krav på alle devices, en der ved hvad der virker - en, som sikre alle små, men vigtige detaljer!


Ja, det vil koste lidt mere, men du har min garanti for, at det er tjent ret hurtigt hjem!


Langt de fleste virksomheder vil opleve en markant optimering på konverteringer, hvis de får gennemgået og optimeret deres website. Jeg kan lave et digitalt servicetjek, hvor jeg gennemgår hele dit site på alle devices, og du får input via video. 


Du kan læse mere om mine digitale servicetjek her

Hvorfor er sociale mediers "in app" browser en udfordring?


Op mod 85% af al trafik på sociale medier kommer via mobilen, og hvis en bruger klikker sig videre fra et opslag eller en annonce, så åbnes websitet i en såkaldt "in app" browser - du kender formentlig det lille "kryds" som du skal trykke på, hvis du vil lukke websitet.


Se illustration her: 


In app browser


Udover, at den "in app" browser ikke er særlig genial at navigere i, så har den også en anden udfordring - og hvis du på en eller anden måde har et log ind på dit site, så se med i denne video:


 

Derfor skal man selvfølgelig overveje om der skal være et log ind på sitet, og det er selvfølgelig nødvendigt hvis det eks. er Matas, men mange billetsystemer kræver også et log ind, hvilket bare er en friktion der ikke burde være der..."in app" browser eller ikke. 

MobilePay handler ikke bare om at gøre det nemt

Når det kommer til betaling i fysiske butikker, så har vi ændret vores adfærd, og det har også en indflydelse på det digitale salg!


Efterhånden har de fleste danskere deres betalingskort på mobilen, og i mange tilfælde betyder det, at vi ikke har vores betalingskort med når vi forlader hjemmet - og det er en udfordring når det kommer til mobilen og online køb!


Inden vi lige ser på den udfordring, så skal du se resultatet af en mini analyse jeg lavede på LinkedIn og Facebook, og den er selvfølgelig ikke valid, men jeg kan sige, at når jeg stiller samme spørgsmål til foredrag, så er resultatet det samme - så jeg tænker det passer meget godt!


Mobilstrategi


Konklusionen er, at størstedelen sjældent har deres betalingskort med, når de forlader hjemmet!


Hvorfor er det så en udfordring?


Hvis du ser noget på din mobil du godt vil købe og du er på farten uden dine betalingskort, så kan det blive umuligt at købe!


Lad os se på det i denne video:





Når det kommer til dette eks. og det med "in app" browsere, viser det også bare, hvor vigtigt det er, at forstå brugernes adfærd på mobilen og andre faktorer som kan være en barriere, når du godt vil sælge noget online.


Hvorfor er "den digitale krog" vigtigere end nogensinde?


Når jeg taler om den "digitale krog" så handler det primært om at opsamle permissions (emails), og så have en stærk e-mail strategi, som er mere end bare, at udsende et nyhedsbrev.


Nederst på siden linker jeg til min podcast, der udelukkende handler om Mobil Marketing, og her er et afsnit hvor jeg taler med Oliver Seiffert fra Poetype om det at have en stærk e-mail strategi, uden det nødvendigvis kræver en masse resurser. 


Vi ved jo nu, at mobilen konvertere det halve af desktop, og da brugerne er mere på mobilen, vil det meget groft skåret betyde, at du skal have langt mere trafik på dit website, hvis du skal holde den samme bundlinje!

Her kan du vælge at bruge flere penge og resurser på at få flere brugere på dit website, eller du kan opbygge dine egne stærke databaser!


I mit arbejde, har det aldrig været vigtigere at opbygge disse databaser, så virksomhederne ikke skal bruge en masse penge på trafik, men selv kan skabe den - og sikre det er langt mere kvalificeret. 


Det forudsætter dog, at man bliver langt skarpere til at sætte denne krog, og her er potentialet rigtig stort for mange virksomheder.


Vi hopper endnu en gang ind til et af mine foredrag:





Hvis du godt vil blive skarpere på det at arbejde med "den digitale krog", så kan du lytte til min podcast som jeg linker til nederst, men du kan også læse disse to artikler på min blog:


Generelt om den digitale krog - med masser af cases

Hvorfor nyhedsbreve slår sociale medier


Et eks. på den "digitale krog" kan du også få her, for jeg har indbygget en "makro" i mit CMS, så jeg kan indsætte tilmelding til mit nyhedsbrev alle steder i mine tekster. 


Så, hvis du vil have meget mere digital inspiration direkte i din indbakke, så tilmeld dig mit nyhedsbrev lige her 😁



Et par tips hvis du har en webshop


Ofte handler det om, at kende til mulige barrierer som brugerne møder, og så prøve at imødekomme dem, så de forsvinder. Det kan du se et par eks. på her.


 

Hvad kan du gøre som det første?



Jeg ved der er mange ting at forholde sig til, men mit primære mål med denne artikel var også, at overbevise dig om, hvor vigtigt det mobile medie er i dag og ikke mindst fremover. 


Jeg hører ofte mange sige: jamen Peter, er websitet egentlig så vigtigt i dag?


JA - det er super vigtigt, i langt de fleste situationer er websitet sidste station, inden en potentiel kunde beslutter sig for at købe eller kontakte dig - så det er vigtigt!


...og nu er det mobilen du skal fokusere på 📱⭐️


Det er ikke kun på websitet, brugerne er mere på mobilen når de googler, læser nyhedsbreve, er på sociale medier, etc., så du skal tænke i mobil - i alt hvad du laver!


I mit arbejde hjælper jeg primært virksomheder med at mappe den digitale købsrejse eller hjælpe med deres digitalisering, og når det kommer til mobilen, så starter jeg med at mappe de indsatser som de ret nemt kan implementere og se resultater af på den korte og lange bane - altså, vi starter lidt med værktøjskassen. 


Herefter laver jeg et mere strategisk arbejde, hvor vi ser på, hvordan de kan udnytte mobilen langt bedre i deres salg og til eksisterende kunder. 


Jeg ved godt, at nu bliver det meget med sælger kasketten på, men jeg og mine kollegaer i branchen arbejder ikke med andet end, at forstå brugernes digitale adfærd og krav, og derfor kan jeg kun anbefale at få hjæp til mappingdelen, herefter vil der være mange ting I kan lave selv. 


Afslutning


Jeg håber at du fik en masse inspiration og ikke mindst: motivation til at blive endnu stærkere på det mobile medie. Det vil blive en kæmpe udfordring for alle virksomheder, så det er noget jeg mener der skal øverst på agendaen!


...og lad mig slå fast:


Vi er alle mere på mobilen: unge, ældre, BTB indkøbere...alle!


Jeg har en kunde, hvor målgruppen er +65, og de fleste tilgår deres website via mobilen!


Nå...jeg kunne blive ved 😅

digital kunderejse

Hvis du kunne lide artiklen og har mod på meget mere digital inspiration med fokus på digitale kunderejser, digitalisering og ikke mindst: det mobile medie


...så er du velkommen til at følge med her:


👉 Linkedin - her er jeg mest aktiv, med opslag 3-4 gange om ugen

📱 Podcast - jeg har to podcast, en om digitale kunderejser og en om mobilen

✍️ Blog - på min blog er der masser af digital inspiration og mange cases

Derudover har jeg mit nyhedsbrev, så hvis du vil have masser af konkrete cases og digital inspiration direkte i din inbox, så kan du få det her ⭐️
 

 

Hvis du tænker I godt kunne bruge et digitalt indspark i jeres netværksgruppe, konference, ledergruppe, bestyrelse eller målrettet i jeres virksomhed, så kan du læse mere om mine foredrag her.

 

[email protected]

Mobil: tel:+4523246628

 

Tak for din tid, jeg ved den er værdifuld 🙏

Hilsen Peter Schjødt, digital atlet 

3 udvalgte artikler fra min blog
Målet er, at skabe et arkiv af operationelle artikler der skal styrke din bundlinjen 💰

Buzzword
Det digitale buzzword bingo kan blive dyrt for dig
Bliver du også nemt begejstret når du lander i et digitalt bingo spil?
Mobil
En lille detalje der skal pushe til brugernes adfærd på mobilen 📱
Konverteringer på mobilen er blevet halveret, her et lille tip til den del!
Foredrag
Sådan ser en genial og gennemført digital kunderejse ud 🔥
Lige meget hvilken branche du er i, så er der guldkorn at hente i denne case!
Jeg er din atlet i den digitale verden
Følg mig på LinkedIn, book et foredrag, bliv inspireret på min blog eller tilmeld dig mit nyhedsbrev 👇

Linkedin
LinkedIn - mit favorit medie og her jeg er mest aktiv
Jeg laver ca. 2-4 ugentlig post på Linkedin, kun med inspiration der skal styrke din digitale bundlinje
Foredrag
Foredrag i jeres virksomhed, netværksgruppe eller event
Jeg har afholdt mere end 300 foredrag om digitalisering og den digitale købsrejse - og elsker at inspirere!
blog
Den digitale rodekasse - min blog og podcast
Det er min legeplads, jeg brænder for at formidle digital viden, der skal inspirere og motivere til digital succes!
Aha, fedt, inspirerende, dét kan jeg bruge!
Du får kun et nyhedsbrev, hvis jeg mener det får dig til at sige et af ovenstående ord. Peter Schjødt, digital atlet