Forside Online kursus Ydelser Blog Den digitale købsrejse Cases Foredrag Digitalisering Testimonials Om mig Nyhedsbrev

2021 Copyright © Plead
Den digitale købsrejse
Drop den digitale silostrategi, og få styr på den digitale købsrejse. Fundamentet!
Selvom vi ofte har samme adfærd og krav som vores potentielle kunder, er det sjældent vi tænker i hele deres rejse. På denne side får du alt om den digitale købsrejse, fundamentet for alle virksomheder i dag. Se intro video her.
Den digitale købsrejse

Hånden på hjertet:

Ved du hvad dine potentielle kunder gør som det første, når de er stimuleret til at købe dit produkt eller ydelse

...og hvad deres adfærd og krav er til dig på den rejse de begiver sig ud på, vil du så kunne svare ja til det?


Hvis ikke, så er du landet på den rette artikel, for det er mit fokus når jeg hjælper virksomheder med at få styr på det som er fundamentet for succes i dag: den digitale købsrejse.

I denne artikel får du en meget detaljeret gennemgang af hele den digitale købsrejse, med masser af konkrete tips til at styrke din digitale bundlinje - så fyld bare kaffekoppen helt op!


Du har faktisk flere valgmuligheder, alt efter hvad du er til:


🎧 Du kan lytte til min podcast, hvor jeg gennemgår hele den digitale købsrejse

🎬 Du kan se nedenstående video

🔦 Du kan læse hele artiklen 


I denne video introducere jeg dig for den digitale købsrejse, så du er klædt godt på i forhold til modellen - og jeg viser også et par helt konkrete case:

 


Jeg har afholdt mere end 300 foredrag om den digitale købsrejse og hjulpet virksomheder og brands som LEGO, Telenor, Bauhaus, Nomeco, Anders Matthesen, Bilka - og i denne video har jeg lavet en speciel "webinar" version af det jeg brænder for i mit arbejde:

 

 

Kunne du tænke dig et foredrag ude hos jer, hvor jeg målretter til jeres virksomhed og branche, så kan du læse mere om det her, og se en video fra mine foredrag.

Den digitale købsrejse - til læsehesten



Jeg vil starte med en kort intro til, hvorfor jeg mener at den digitale købsrejse er så vigtigt, og dermed også hvorfor jeg vil gøre alt i min magt, for at få dig til at arbejde med den.

Fakta i dag er, at op mod 95% af dine potentielle kunder starter digitalt, når de er stimuleret til at købe dit produkt eller ydelse, og derfor er første step selvfølgelig at dukke op hvor de starter


Den del er ikke det mest kompliceret at afdække, men dermed ikke sagt at det er nemt.


Jeg arbejder først og fremmest med at afdække adfærden hos de aktivt søgende, altså dem der på en eller anden måde har besluttet sig for at de skal købe eller søge mere om dit produkt eller din ydelse, for de er jo de mest interessante af få fingrene i - de har pengene på vej op af lommen. 


Det de (og du) gør, er at starte i hvad jeg kalder "Det digitale call center", som er:


👉 Google eller YouTube - de to suverænt største søgemaskiner

👉 LinkedIn - her starter mange BTB salg med et opslag: er der nogen der kender nogen?

👉 Vi starter på direkte på et website, som eks: Momondo, DBA, Bilbasen, Apple, etc.


Det er meget simpelt:

Hvis du ikke dukker op nogen af de steder, så skal du ikke tænke så meget over den digitale købsrejse i forhold til de aktivt søgende - for du bliver ikke en del af den!

Men, en digital strategi starter et helt andet sted, det starter på dit website!


I langt de fleste tilfælde, vil dit website være sidste station, inden de ender med at købe eller kontakte dig, og det er lige meget om de ender med at købe online, i en butik eller booker et møde. 


Så til alle jer der går og tænker om websitet egentlig er så vigtigt i dag, kan jeg kun sige:


Det er afgørende vigtigt - men alt det kommer jeg tilbage til!


Du får lige faserne i den digitale købsrejse:


📱 FØR KØB: Hvordan får vi trafik på vores website?

📱 UNDER KØB: Har vi styr på vores website - og alt hvad det indebærer?

📱 EFTER KØB: hvordan sælger vi mere til eksisterende kunder og gør leads til kunder?


Det er meget groft udpenslet, men det er de faser vi skal tale om nu. 
 
 

Du skal forestille dig flg. scenarie: 


Du kigger på dine paneler og konstatere at de trænger til en overhaling, og hvis du er lidt i tvivl om hvordan du skal gribe det an, så vil du formentlig lave en søgning på Google eller Youtube, der vil se således ud:


Content marketing


Det skarpe øje vil nok se at Malgodt dukker op øverst på både Google og Youtube, og årsagen til det er ret simpel: på deres website, har de en artikel med tekst og video, som der svare på mit spørgsmål!


Content marketing, den digitale købsrejse



Hele grundfundamentet for at drive en virksomhed har altid været at kunne hjælpe kunder og udvise faglighed, for det skaber den tillid der skal til for at ende med at købe.


Den del har ikke forandret sig de sidste 100 år, men det jeg oplever på langt de fleste websites er, at man kun viser produkter, priser, farver og andre specifikationer - og så kan man bare klare sig selv!


Det vil svare lidt til at jeg kommer ned hos en farvehandler og i døren hænger dette skilt:


Content marketing



Enig, det ville man selvfølgelig aldrig gøre, men det er hvad langt de fleste virksomheder gør på deres website, hvor 95% starter i dag!

Derfor handler det om at få digitaliseret jeres salg, så I hjælper kunder digitalt, på samme måde som I ville gøre i en butik, på et møde eller i telefonen!


Måden du gør det på er, at I internt får indsamlet data på hvad jeres kunder ofte stiller af spørgsmål, og så får I lavet en søgeordsanalyse, der skal belyse hvad de så reelt søger på, når de sætter sig til Google. 


Dette er faktisk ikke en øvelse der kræver et stort budget, men det er bare hele fundamentet for at drive en virksomhed i dag - og har altid været det. 


Du får faktisk 4 fordele ved at lave dette content:


👉 Du hjælper brugerne = bedre konverteringer 

👉 Det udviser faglighed - du sælger ikke bare et produkt

👉 Du får de bedste forudsætninger for at dukke på Google og Youtube

👉 Det er godt indhold du kan bruge på sociale medier


...alt dette, bare ved at lave måske 10-20 artikler!


Hvis du vil læse min artikel om hvorfor jeg mener at Deco Farver kunne udfordre en hel branche, udelukkende pga. af at fokusere på lige nøjagtig dette indhold, så kan du læse den her


Websitet - UNDER KØB


Som sagt er dit website vigtigt, og ovenstående indhold er noget man skal have i dag, men det er også vigtigt at få styr på indpakningen. 


Det er et meget stort emne, men du kan sammenligne det lidt med en butik:


Hvis du skulle åbne en fysisk butik, så ville du gøre meget ud af at der var lækkert i butikken, du vil have personale der er kvalificeret til at hjælpe kunderne, du vil placere produkter de rigtige steder, du vil sikre et lækkert butiksvindue for det vil trække kunder ind i butikken. 


Det er nøjagtig det samme der gør sig gældende når vi taler om dit website!


Der er en tendens til at lave websites så smarte som muligt, men det hele handler om at skabe en friktionsløs rejse for brugerne, hvor de ikke skal bruge tid på at vurdere hvad de forskellig ikoner betyder, hvordan klikker de sig videre til bestemte sider, etc. 

Få virksomheder har en strategi for de 98% der besøger deres site, men ikke ender med at købe eller kontakte - dem skal du have en digital krog i!



Det er som sagt et stort emne, og jeg vil anbefale at du ser mit seneste webinar, hvor jeg udelukkende har fokus på websitet, og du vil se hvordan helt små detaljer kan øge dine konverteringer gange tre. Bliv skarpere på dit website her.


FØR og EFTER KØB


Når du har styr på dit website, skal du se på, hvordan du i EFTER KØB kan få en strategi der skal sikre at du kan sælge mere til eksisterende kunder, og hvordan du kan gøre leads til kunder. 


Der er ekstremt meget at hente i denne fase, og noget jeg vil anbefale de fleste virksomheder at opprioritere. 


Nu kan du se begynde at se på FØR KØB, altså: hvordan kan du få flere kunder på dit website, og her er det vigtigt at få valgt de rette medier og bruge dem korrekt. 


Opsummering


Det var lige den korte gennemgang af den digitale købsrejse, hvis du vil vide endnu mere og se mange cases, så kan jeg anbefale at besøge min blog, hvor jeg har mange operationelle artikler. 


Hvordan arbejder jeg med virksomheder i forhold til den digitale købsrejse?


Jeg starter altid med at mødes en halv dag, hvor jeg har forberedt mig ud fra deres eksisterende digitale univers, og så gennemgår vi sammen hele rejsen, og får mappet det som er vigtigst for dem, og får lagt en operationel plan i forhold til eksekvering. 


Når der er styr på dette grundfundament, så kan vi begynde at se på andre ting som vil styrke deres digitale bundlinje.


Hvis du vil have en langt mere detaljeret gennemgang af den digitale købsrejse, så kan du få den på løbeturen, mens du gør rent eller bare slapper på sofaen. I min nye podcast, den digitale rodekasse, gennemgår jeg grundigt alle faser, og så vil der komme en masse spændende interviews og alt andet jeg ser i den digitale verden, som er relevant for dig. Der er også et interview med Uffe Holm, hvor vi taler kundeservice.  


Kunne du tænke dig et foredrag ude hos jer, hvor jeg målretter til jeres virksomhed og branche, så kan du læse mere om det her, og se en video fra mine foredrag.


Du er altid velkommen til at give mig et kald eller sende en mail, så kan vi tage dialogen herfra:


Peter Schjødt, Digital atlet 🏃‍♂️


[email protected]

tel:+4523246628


Tak fordi du så med, jeg håber det gav lidt god inspiration og ikke mindst: motivation til at komme i gang med den digitale købsrejse. 


Hvis du kunne tænke dig at få flere digitale indspark på daglig basis, så er du velkommen til at følge mig på LinkedIn, og vil du løbende have det bedste samlet i din indbakke, er du meget velkommen til at tilmelde dig mit nyhedsbrev.


Peter Schjødt, Digital atlet 🏃‍♂️

 



 

 

Passionen og missionen er klar
Digitale siloer skal nedbrydes og den digitale købsrejse skal styrkes!

Buzzword
Det digitale buzzword bingo kan blive dyrt for dig
Men, får du styr på dit digitale fundament - så er der masser af muligheder i det bingo 🔥
Online kurser
Giver det mening for dig at lave online kurser?
Den optimale måde at styrke din virksomhed er at digitalisere din viden og dine kompetencer - og alle kan det!
Foredrag
Historien om mit samarbejde med Anders Matthesen 🦆
170 shows, mere end 100.000 solgte billetter, produktion af dokumentar - få hele historien i Den digitale rodekasse
Jeg er din atlet i den digitale verden
Følg mig på LinkedIn, book et foredrag, bliv inspireret på min blog eller tilmeld dig mit nyhedsbrev 👇

Linkedin
LinkedIn - mit favorit medie og her jeg er mest aktiv
Jeg laver ca. 2-4 ugentlig post på Linkedin, kun med inspiration der skal styrke din digitale bundlinje
Foredrag
Foredrag i jeres virksomhed, netværksgruppe eller event
Jeg har afholdt mere end 300 foredrag om digitalisering og den digitale købsrejse - og elsker at inspirere!
blog
Den digitale rodekasse - min blog og podcast
Det er min legeplads, jeg brænder for at formidle digital viden, der skal inspirere og motivere til digital succes!
Aha, fedt, inspirerende, dét kan jeg bruge!
Du får kun et nyhedsbrev, hvis jeg mener det får dig til at sige et af ovenstående ord. Peter Schjødt, digital atlet