Forside Blog Det jeg laver Foredrag Cases Digitalt servicetjek Testimonials Nyhedsbrev Podcast Om mig

2024 Copyright © Plead
20. november 2021

Hvornår har du sidst set et opslag om Clubhouse eller disruption?


Når jeg taler om "Det digitale buzzword bingo", så er Clubhouse et fremragende eks. på en brik i det spil, men det kommer jeg tilbage til senere i denne artikel ✔️

I denne artikel vil jeg dykke ned i det jeg kalder Det digitale buzzword bingo, som i mange tilfælde har været et dyrt bekendtskab for mange virksomheder

 

Du vil også få mit på bud, hvad jeg mener er det basale digitale fundament for en virksomhed (BTB og BTC) i dag, og hvordan du får styr på det.

Det bliver en operationel artikel med masser af cases, konkrete tips og video!

Hvis du ikke er den store læsehest, så findes artiklen også som et afsnit i min podcast


Artiklen her, er en af de længere med en del video og masser af cases, har du ikke tid til at læse den nu, så indtast din mail her, så sender jeg link til artiklen (du tilmeldes ingenting).

Takker, mailen er på vej



Hvad mener du med "Det digitale buzzword bingo"?


Vi skal en tur tilbage til 2008, året hvor iPhonen landende i Danmark 📱

Med iPhonen fulgte også App Store, og til at starte med var der 500 apps at vælge imellem!

App Store var også startskuddet til "Det digitale buzzword bingo", for i de næste mange år var det massive budskab fra min branche og medier generelt: I skal da have en app!

Det startede ofte denne dialog og beslutningsproces hos virksomheder:


Digitale Buzzword

 

I dag er der så ca. 2 mill. apps i App Store, men allerede i 2012 blev der lavet en analyse som viste at 400.000 apps i App Store aldrig var blevet downloaded (af andre en personer fra virksomheden)!

Hvis vi estimere at det dengang kostede i snit kr. 300.000 at udvikle en app, så blev der udviklet apps for 120 mia., som aldrig nogensinde landede på en brugers homescreen!

 

Mange virksomheder udviklede en app, før de optimerede deres website til mobilen!

For langt de flest virksomheder var det slet ikke relevant med en app dengang (og nu), men det er et fremragende eks. på, hvordan det "Det digitale buzzword bingo" fungere,

På samme måde var Clubhouse en brik i "Det digitale buzzword bingo"

Der blev ikke sparet på LinkedIn opslag, webinarer og artikler der hypede Clubhouse, og der var masser af "Clubhouse talks" om, hvordan man som virksomhed kunne bruge mediet.

Jeg var selv med i et par af disse talks, og mit budskab var helt det samme som i denne artikel.

Her lige et par eks. på andre brikker som har været med i "Det digitale buzzword bingo":

👉 I skal disrupte jer selv

👉 Altid "Start with a why"

👉 QR koder

👉 Virtuel Reality

👉 Gamification

👉 Social selling

👉 Big data - og small data

👉 Har i en Snapchat strategi?

Lige i øjeblikket er der også brikker i spillet som kører på højt blus:

👉 I skal lave en podcast

👉 Lav en e-bog og brug den til at få leads

👉 I skal begynde at se på TikTok

Lad mig understrege:

Alle disse medier har potentiale og kan styrke din digitale bundlinje, spørgsmålet er blot, om de er relevante for dig, og om det er her du skal starte.

Lige nu er podcast jo en stor del af "Det digitale buzzword bingo" - og jeg er vild med mediet, og mener klart, at mange virksomheder skal overveje om det skal være en del af deres strategi.

Men inden man vælger den brik, er der to overvejelser du skal gøre dig:

Er det podcast vi skal fokusere på lige nu, eller er der andre vigtigere basale elementer i vores digitale strategi, som der skal styr på som det første?

Det beskriver jeg som det sidste i denne artikel 🎯

Hvis vi vælger at arbejde med podcast, har vi så styr på det som skal sikre det bliver en succes?

Det nemmeste er at lave en podcast, du kan bare købe et par mikrofoner, så er du i gang!

Men der er mere du skal overveje:

🎧 Kan vi lave indhold der er relevant for potentielle kunder?

🎧 Hvis ja, hvordan får vi produceret det indhold?

🎧 Har vi resurserne og budget til at holde den kørende?

🎧 Har vi en strategi der skal sikre distribution? ( så du ikke ender som de 400.000 apps der aldrig bleve downloaded)

Der er allerede nu mange podcast og der kommer kun mange flere, fordi det er en af de mest hypet brikker i "Det digitale buzzword bingo" lige nu.

Jeg kan med sikkerhed sige, at der vil være mange virksomheder der kommer til at bruge en masse penge på podcast, som de ret hurtigt lukker ned igen.

Det skal du undgå - det er dyrt!

Du skal have styr på forarbejdet og vide hvad det vil kræve for at få succes med podcast og alle andre brikker i det bingo 🙋‍♂️

Jeg har tidligere skrevet artiklen: QR koderne blev moppet ud af markedet

QR koderne har jo også været en brik i det bingo, men da vi scannede via vores mobil, var det værdiløst, hvis man ikke havde et website der var optimeret til mobilen - som langt de fleste ikke havde 📱

Men QR koderne i sig selv fejlede ikke noget!

Jeg forstår godt man kan falde i dette Det digitale buzzword bingo - for det er fristende, det er det nye og det er jo det alle eksperterne siger er vigtigt!


Hvis du allerede nu tænker, at du måske har fået smidt et brikker ind i det digitale buzzword bingo, og godt vil have hjælp det at få dannet dig et overblik, så tag endelig fat i mig - jeg er altid frisk på en snak 👇


[email protected]

Mobil: 23 24 66 28

 

Da jeg i 2010 og blev selvstændig, var min mission og passion, at hjælpe virksomheder med at få styr på det som jeg mener er fundamentet for en succesfuld digital tilstedeværelse, der skal sikre flest mulige kunder i butikken - og det er det stadigvæk ⭐️

I det arbejde er der masser af brikker fra "Det digitale buzzword bingo", men vi har sikret os at fundamentet er på plads først, og vi efterfølgende har helt styr på hver enkelt brik vi sætter i spil.

Inden vi ser på det digitale fundament, så får du lige denne video, hvor jeg var ude og holde en workshop hos en kunde, og hvor jeg taler om "Det digitale buzzword bingo" - og viser også en virksomhed, som jeg mener er faldet i fælden.

Det er lidt svært at se skærmen, så jeg har lige sat slides ind i videoen:

 

 

Det digitale fundament

...ok, men når du nu siger "Det digitale fundament", er det så ikke bare din brik i "Det digitale buzzword bingo?

Det kunne man sagtens argumentere for, men det kan du vurdere når du har læst artiklen 😁


Udgangspunktet for at drive en succesfuld virksomhed har ikke ændret sig de sidste 50 år, og dine kunder og potentielle kunders basale behov i en købssituation har heller ikke ændret sig!

Hvis du havde en butik før digitale medier (eller nu), så ville dit fokus formentlig være:

🎯 Har jeg de rette produkter i min butik?

🎯 Er butikken lækker og indbydende?

🎯 Er butikken placeret det rette sted

🎯 Har jeg personale der kan hjælpe kunderne bedst muligt?

🎯 Har jeg det, udviser det faglighed og det skaber tillid (og omsætning)

Det samme hvis du havde en BTB virksomhed, så ville du jo sikre at der var styr på alt når du skulle holde kundemøder:

🎯 Har jeg den rette præsentation?

🎯 Har jeg styr på min salgsteknik?

🎯 Har jeg taget udgangspunkt i virksomheden og hvem de er?

🎯 Hvordan er min fremtoning?

🎯 Udviser jeg faglighed og skaber tillid?
 

I dag er det sådan at op mod 95% (BTB og BTC) af de aktivt søgende starter deres rejse på digitale medier, og det er lige meget om de ender med at købe online, i en butik eller booker et møde med en sælger.

 

I langt de fleste tilfælde ender vi på dit website, og her har vi helt samme forventninger og behov som før digitale medier:

📱 Vi forventer at komme ind i en overskuelig butik (website)

📱 Vi forventer du kan hjælpe os med at finde det rette produkt/ydelse

📱 Vi forventer i er fagligt stærke og udviser det - for vi køber ind på tillid

Helt kort beskrevet, så betyder det reelt set, at alt det som du er god til i den fysiske verden - det skal digitaliseres!

Derfor er det ikke nok "bare" at have et website med lidt produkter og tekster.

Der er selvfølgelig forskel på om du er LEGO eller lokal kiropraktor, men der er nogen helt basale ting som skal på plads - på alle websites!

Faglighed og tillid er et af nøgleordene i en strategi, offline og online - det vil jeg godt give et eks. på:

Lad os sige der kommer en ejendomsmægler hjem til dig, så vil du ret hurtigt afkode om det er en du vil gå videre med. Du basere det ikke umiddelbart på den pris du får, hvor mange sider de har i Lokalavisen, etc.

Du basere det på det indtryk du får af mægleren, deres fremtoning, personlighed og deres faglighed - ud fra det, beslutter du om du vil gå videre med dem!

Nøjagtig det samme sker, når 95% starter digitalt og ender på dit website.

Så for rigtig mange, kan det være små ting der kan gøre en kæmpe forskel, og det vil jeg godt vise dig et super godt eks., og i denne video skal du møde Flemming:

 


Nå, men vi skal lige træde et par skridt tilbage, ovenstående er egentlig for at understrege det som en min helt grundlæggende indgangsvinkel til en strategi i dag:

Det handler ikke om at opfinde en masse nyt, men det handler om at gøre det du altid har gjort - og er god til, men udnytte teknologien til at gøre det nemmere at være og blive kunde hos dig (og måske billigere)

 

Det handler om, at tænke i digital transformation - og selvom det måske kan lyde som en brik i "Det digitale buzzword bingo", så mener jeg, at netop det er fundamentet i en strategi - for alle virksomheder.

Det gode er, at det ikke nødvendigvis behøves være hverken dyrt eller kompliceret!

Digital transformation kan deles op i to:

⭐️ Digitalisering af produkter og ydelser

⭐️ Digitalisering af dit salg

I denne artikel vil jeg ikke fokusere så meget på digitalisering af produkter og ydelser, men hvis du vide mere om den del, så har jeg klippet en video sammen fra et foredrag jeg afholdte hos Canon Danmark om digital transformation, og hvor jeg taler om det med, at udnytte teknologien til at udvikle produkter og ydelser.

Du kan jo evt. se den senere 😁

Jeg starter med at fortælle om min tid på Berlingske:


Digitalisering af dit salg
🎯

Nu ved vi, at op mod 95% starter der købsrejse digitalt, og groft skåret, så kan vi dele dem op i to:

💰 De aktivt søgende

💰 De passive

De passive

De passive er dem som ikke er stimuleret til at købe dit produkt/ydelse, det er dem du fanger ved at lave annoncer, outdoor, TV, annoncering på sociale medier, nyhedsbreve, opslag på dine sociale medier, etc.

Det er en super vigtig målgruppe, men det er også den lange vej til et salg, for først skal du fange deres opmærksomhed med din markedsføring og efterfølgende skal du overbevise dem om, at lige dit produkt/ydelse er noget de ikke kan undvære.

De aktivt søgende

Det må være den mest interessante målgruppe at få fingrene i!

De er på en eller andet måde blevet stimuleret til at købe eller undersøge mere om dit produkt eller ydelse, hvilket betyder at pengene allerede er på vej op af lommen, og du har reelt set ikke haft noget med den stimulering af gøre, du skal bare få fat i dem!

Vi har ekstremt mange af disse stimuleringer hver dag, eks. på det:

✔️ Min cykel er flad - den skal lappes

✔️ Mit køleskab går i stykker - jeg skal have et nyt

✔️ Jeg skal til fest, og har brug for nyt tøj

✔️ Jeg har fået feriepenge og skal finde en ferie

Google kalder det Zero Moment of Truth, og dem oplever vi mange af hver dag - og ofte er det noget vi reagere på med det samme, og sætter gang i en informationssøgning eller en konkret købsproces.

Derfor er mit udgangspunkt altid: når en potentiel kunde bliver stimuleret til at købe vores produkt/ydelse: dukker vi op der hvor de starter, og har vi styr på deres adfærd og krav til os, på den rejse som de begiver sig ud på!

 

Det giver lidt sig selv; hvis du ikke dukker op hvor de starter, så bliver du ikke en del af deres rejse!

Hvis du er en anelse oppe i alderen som mig, så kan du formentlig huske De Gule Sider.

Før Google - var De Gule Sider Google!

Hvis du havde brug for noget, og du ikke vidste hvor du skulle få det, så hev man De Gule Sider frem (til jer lidt yngre: det var en "bog")

Var du ikke i De Gule Sider, så blev du formentlig ikke del af rejsen!

Hele den adfærd har ikke ændret sig, men i stedet for De Gule Sider, så starter langt de fleste af de aktivt søgende på Google eller YouTube - det jeg kalder for det digitale callcenter.

De to suverænt største søgemaskiner i verden 🎯

Der er selvfølgelig også andre steder vi starter som aktivt søgende, det kan være på Momondo, Just-Eat, Amazon eller det kan være direkte på et website som Zalando, Humac, Bilka, etc.

De færreste har de penge der skal til for at komme på det niveau, men længere nede vil jeg vise et rigtig godt eks. på en mindre virksomhed der "snyder" den store, som bruger millioner på markedsføring - udelukkende fordi de forstår brugernes adfærd og ikke mindst: krav!

Nå, men i dag kommer ca. 60% af al trafik til websites fra Google - og det er altså dem med pengene oppe af lommen. Kun 6% af den trafik kommer fra sociale medier, men alligevel bruger de fleste virksomheder langt flere penge og resurser på dem!

Vi ved også, at dem der kommer via Google, konvertere op til 2-3 gange bedre end de passive der eks. kommer fra Facebook eller anden annoncering - og det giver jo mening, for de er aktivt søgende.

 

Google er ekstremt nedprioriteret (eller slet ikke prioriteret) hos mange virksomheder, og hvis vi skal hive endnu et eks. frem fra den fysiske verden, så vil svare til. at du har en fysisk butik, hvor du har mere fokus på at stå ude på gaden og hive folk ind, i stedet for at sikre at dem der kommer ind i butikken af selv, får den bedste oplevelse.

Eller hvis du er en BTB virksomhed og går efter at booke møder, så har man en masse sælgere der ringer kanvas på nye kunder, men ingen tager telefonen med potentielle kunder der ringer ind af dem selv.

Misforstå mig ikke: opsøgende salg er vigtigt, men som sælger igennem mange år, så vil jeg altså hellere sikre mig, at alt i min butik er optimeret i forhold til dem, der af sig selv, er blevet stimuleret til at købe mit produkt eller ydelse!

Den digitale købsrejse

Udover at arbejde med digital transformation af produkter og ydelser, så er mit vigtigste fokus at hjælpe virksomheder med først, at mappe hele den digitale købsrejse for de aktivt søgende og bagefter udarbejde en strategi mod de passive!

Lad os se på den digitale købsrejse


Den digitale købsrejse


Nu får du den lige kort beskrevet, under det er en video hvor jeg også gennemgår det hele.

FØR KØB

Hvordan dukker vi op der hvor de aktivt søgende starter (det digitale callcenter), og hvilken strategi og medier er bedst, når vi skal arbejde med de passive?

Altså: hvordan får vi potentielle kunder i butikken!

UNDER KØB

Vi ved jo nu, at op mod 95% af dine potentielle kunder starter digitalt, og for langt de fleste vil vil dit website være sidste station, inden de køber eller kontakter dig.

Jeg hører ofte mange sige: Peter, er vores website egentlig så vigtigt i dag?

Det er super vigtigt - det er din butik eller dit kundemøde!

Derfor skal du:

📱 Sikre du har det rette indhold

📱 Udvise faglighed og skabe tillid

📱 Hjælpe brugerne

📱 Få styr på detaljer der skal sikre bedste konverteringer

📱 Udvikle målrettet til alle devices

📱 Have en leadstrategi, for det er kun ca. 2% der køber eller kontakter - med de andre 98% er kvalificeret leads.

Det vi iøvrigt ser nu er, at virksomheder får flere besøgende via mobilen, og det har store konsekvenser for konverteringer på deres website, og Google har meldt ud, at de nu arbejder ud fra "mobile only" tankegangen.

Det er virkelig noget man som virksomhed skal sætte sig ind i, for det kræver ikke kun at du har et responsive website der tilpasser alle devices, det skal tilpasses adfærd på alle devices.

Jeg har udviklet mere end 300 mobilkampagner og strategier, og har samlet en masse viden i et blogindlæg, som du kan læse her

EFTER KØB

Her skal du se på, hvordan du bruger digitale medier til at sikre loyalitet hos dem der har købt hos dig, er faste kunder og har du været god til at opsamle leads på dit website, skal du have en strategi for at konvertere dem til kunder på sigt.

Når langt de fleste af dine potentielle kunder og dine eksisterende kunder starter digitalt, er det på alle måder vigtigt at få digitaliseret dit salg, det gælder alle, men det gælder især og den klassiske BTB sælger - hele den rolle skal retænkes.

Jeg har selv digitaliseret det meste af mit salg, og det har betydet, at jeg holder langt færre kundemøder og jeg har stort ikke lavet opsøgende salg de sidste 5-6 år.

Mit udgangspunkt har været at digitalisere mit salg på mit website og så LinkedIn, og hvis du vil dykke ned i hvordan jeg har gjort det, så kan du læse og se video i min artikel: Fra landevejen til skærmen

For lige at opsummere på det hele, så vil jeg godt vise dig et par forskellige videoer som jeg har klippet sammen fra mine foredrag, og som meget gerne skulle opsummere det hele.

I denne video taler jeg om det at dukke op i det digitale callcenter (Google og YouTube), som jeg vist har skrevet er forudsætningen for at komme i spil 😁

I denne video vil jeg vise det eks. jeg nævnte tidligere, med den lille der "driller" den store, og det er jo noget vi har set rigtig meget af de sidste 10-15 år, fordi mange af de store virksomheder ikke forstår brugeres adfærd og krav, og det åbner op for at alle kan udfordre dem!

...og det er hvad der sker her:



Historien med Carglass, er også et godt eks. på den adfærd vi som brugere generelt har:

Vi er utålmodige, og møder vi den mindste unødvendige friktion, så er vi tilbage i Google, Facebook eller hvor nu kom fra, og på vej over til konkurrenten. Det kender du fra dig selv!


Derfor mener jeg, at det handler om at få mappet hele denne digitale købsrejse, både for de aktivt søgende og de passive, og som udgangspunkt er alle medier og muligheder en del af denne rejse.

Det vigtige for dig er, at få mappet præcist det som er vigtigst for at man ender med at købe dine produkter og ydelser, og det nytter ikke noget du er på Clubhouse, laver en podcast eller udvikler en app, hvis du ikke dukker på google, hjælper brugerne på dit website og bare helt generelt sikre en friktionsløs rejse!

 

Du skal formentlig have hjælp til at mappe den rejse, det vil give god mening, for både jeg og mine kollegaer i branchen, laver ikke andet end at holde os opdateret på alt i den digitale verden - det har de færreste virksomheder tid til


👉 Vil du have den digitale købsrejse direkte i din indbakke eller i dine ører?


Igennem 12 år har jeg hjulpet virksomheder som LEGO, Bauhaus, Telenor og mange flere, med at mappe den digitale købsrejse, og jeg skriver mange artikler om den rejse - hvis du vil have de artikler i din mail, så tilmeld dig mit nyhedsbrev her:



Vil du hellere have det i med på farten, så lyt til min podcast her


Du vil opleve, at det ikke kræver store budgetter eller resurser at få det mappet, at eksekvere og vedligeholde det, men din bundlinje vil elske dig for det!

Du kan også starte mere lavpraktisk og plukke de klassiske lavthængende frugter. Jeg har lavet mange "Digitale servicetjek", hvor jeg går en virksomheds website igennem og så laver jeg en tilbagemelding på video med mine anbefalinger.

Her vil jeg gerne udstede en garanti for, at det på mange måder vil øge dine konverteringer, og det er til et budget alle kan være med på. Du kan læse mere om det her

Når du har styr på dit digitale fundament (den digitale købsrejse), så vil det give mening at se på brikkerne i "Det digitale buzzword bingo", men husk:

Inden du vælger at lave en podcast eller andet, så sørg for at få afdækket om det er relevant for dine potentielle kunder, og om det vil skabe værdi for din virksomhed.

Hvis der er GO på den front, så skal du også afdække hvad det kræver hvis du skal have succes med det medie!

Nåede du helt herned? 😁

Jeg håber du fik lidt god inspiration og ikke mindst: motivation til at få styr på dit digitale fundament, jeg tør godt stå mål for, at det vil optimere din bundlinje.

digital kunderejse


Hvis du kunne lide artiklen og har mod på meget mere digital inspiration med fokus på digitale kunderejser, digitalisering og ikke mindst: det mobile medie


...så er du velkommen til at følge med her:


👉 Linkedin - her er jeg mest aktiv, med opslag 3-4 gange om ugen

📱 Podcast - jeg har to podcast, en om digitale kunderejser og en om mobilen

✍️ Blog - på min blog er der masser af digital inspiration og mange cases

Derudover har jeg mit nyhedsbrev, så hvis du vil have masser af konkrete cases og digital inspiration direkte i din inbox, så kan du få det her ⭐️
 

 

Hvis du tænker I godt kunne bruge et digitalt indspark i jeres netværksgruppe, konference, ledergruppe, bestyrelse eller målrettet i jeres virksomhed, så kan du læse mere om mine foredrag her.

 

[email protected]

Mobil: tel:+4523246628

 

Tak for din tid, jeg ved den er værdifuld 🙏

Hilsen Peter Schjødt, digital atlet 

3 udvalgte artikler fra min blog
Målet er, at skabe et arkiv af operationelle artikler der skal styrke din bundlinjen 💰

Buzzword
Det digitale buzzword bingo kan blive dyrt for dig
Bliver du også nemt begejstret når du lander i et digitalt bingo spil?
Mobil
En lille detalje der skal pushe til brugernes adfærd på mobilen 📱
Konverteringer på mobilen er blevet halveret, her et lille tip til den del!
Foredrag
Sådan ser en genial og gennemført digital kunderejse ud 🔥
Lige meget hvilken branche du er i, så er der guldkorn at hente i denne case!
Jeg er din atlet i den digitale verden
Følg mig på LinkedIn, book et foredrag, bliv inspireret på min blog eller tilmeld dig mit nyhedsbrev 👇

Linkedin
LinkedIn - mit favorit medie og her jeg er mest aktiv
Jeg laver ca. 2-4 ugentlig post på Linkedin, kun med inspiration der skal styrke din digitale bundlinje
Foredrag
Foredrag i jeres virksomhed, netværksgruppe eller event
Jeg har afholdt mere end 300 foredrag om digitalisering og den digitale købsrejse - og elsker at inspirere!
blog
Den digitale rodekasse - min blog og podcast
Det er min legeplads, jeg brænder for at formidle digital viden, der skal inspirere og motivere til digital succes!
Aha, fedt, inspirerende, dét kan jeg bruge!
Du får kun et nyhedsbrev, hvis jeg mener det får dig til at sige et af ovenstående ord. Peter Schjødt, digital atlet